zoveel mogelijk tijd voor de leerlingen en professionalisering
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Overleg en vergaderingen, administratie, ... belangrijk maar zo tijdrovend. Zeker als ze tijdens de lesuren moeten ingepland worden en daardoor leerkrachten een kindvrij uur moeten opgeven of vervangen worden. Met 4 aan tafel zitten, interessant, maar is het niet effectiever om overleg zo kort en krachtig mogelijk te houden en al die tijd te investeren in het lesgeven, remediëren, uitdagen, onderzoeken ,... met de leerlingen zelf . Daar moet onze tijd naartoe gaan en niet in ellelange gesprekken om daarna te moeten ontdekken dat we al weken verder zijn vooraleer het kind maar iets van hulp kan krijgen in de klas. Zorg is vooral belangrijk in de klas, samen zoeken naar oplossingen en hulpmiddelen met de kinderen want zij voelen het best wat helpt. De uren in het onderwijs echt naar de kinderen laten gaan in plaats van die versnippering van zorguren om voltijdse ambten te creëren. Geef die aan mensen die echt in de klas helpen en aanwezig zijn!
