Zet in op de kerntaak, middelen, professionalisering en instroom
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Zet in op de kerntaak:
Geef leerkrachten het vertrouwen en de vrijheid om hun vak(ken) uit te bouwen. Laat de focus hun vak(ken) zijn, zodat alle werktijd hiervoor gebruikt wordt.
Zet in op middelen:
Zorg voor een omkadering van collega's/coördinatoren die zich op de schoolwerking focussen en, weliswaar in samenspraak met de leerkrachten, beleid voeren.
Voorzie daarnaast voldoende middelen voor infrastructuur die hoort bij de 21ste eeuw.
Zet in op professionalisering:
Zet van in de lerarenopleiding in op leren over de praktijk (micropolitiek op de werkvloer, blijven inzetten op verdere professionalisering ...). Maar al te vaak heerst de opvatting: ik ben afgestudeerd als leerkracht en daarmee is de kous af. Hierdoor wordt deelname aan nascholingen vaak stiefmoederlijk behandeld.
Zet daarnaast ook voldoende in op de professionalisering van leidende figuren.
Zet in op instroom:
Leg de lat voor toegang tot / in de lerarenopleiding hoog. Iedereen moet de vrije keuze hebben om leerkracht te kunnen worden, maar we moeten opletten dat de instroom voldoende kan omgaan met het verwerken van theorie om deze dan te kunnen omzetten in praktijk.
