Ga naar de hoofdinhoud

Zet in op de kerntaak, middelen, professionalisering en instroom

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Zet in op de kerntaak:

Geef leerkrachten het vertrouwen en de vrijheid om hun vak(ken) uit te bouwen. Laat de focus hun vak(ken) zijn, zodat alle werktijd hiervoor gebruikt wordt.

Zet in op middelen:

Zorg voor een omkadering van collega's/coördinatoren die zich op de schoolwerking focussen en, weliswaar in samenspraak met de leerkrachten, beleid voeren.

Voorzie daarnaast voldoende middelen voor infrastructuur die hoort bij de 21ste eeuw.

Zet in op professionalisering:

Zet van in de lerarenopleiding in op leren over de praktijk (micropolitiek op de werkvloer, blijven inzetten op verdere professionalisering ...). Maar al te vaak heerst de opvatting: ik ben afgestudeerd als leerkracht en daarmee is de kous af. Hierdoor wordt deelname aan nascholingen vaak stiefmoederlijk behandeld.

Zet daarnaast ook voldoende in op de professionalisering van leidende figuren.

Zet in op instroom:

Leg de lat voor toegang tot / in de lerarenopleiding hoog. Iedereen moet de vrije keuze hebben om leerkracht te kunnen worden, maar we moeten opletten dat de instroom voldoende kan omgaan met het verwerken van theorie om deze dan te kunnen omzetten in praktijk.

Officiële updates

Laatste update: 7 mei 2021

Reacties(4)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
De instroom in de opleiding moet inderdaad eens zeer kritisch bekeken worden. En leerkrachten moeten "verplicht"worden om bij te scholen. Maar dat kan best teamgericht zodat het ook dadelijk in de school kan geïmplementeerd worden.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Vera Cloots Zeer zeker!
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    De kerntaak is met de les, de leerstof en de leerlingen bezig te zijn. De bijkomende administratie lijkt momenteel echter de hoofdzaak. Hierin kan meer ondersteuning komen voor de leerkracht, (assist-leerkrachten) en meer middelen zijn nodig en moet ook evenredig verdeeld worden. Vooral kleinere klasgroepen zouden niet enkel de leerkracht maar zeker ook de leerlingen ten goede komen. Anderzijds, een 'klas' met minder dan 5 leerlingen kan ook écht niet (is niet betaalbaar)
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Maddy Proost Zeker en vast. Ik ga volledig akkoord.
      Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 7 mei 2021

      Huidige status

      IDEE

      Tags

      Schooldirectie
      Kwaliteit
      (leraren)opleiding
      Kwaliteitszorg
      Professionaliteit
      Loopbaan
      Schoolorganisatie