Werkzekerheid en vaste benoeming
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Om het lerarenambt te (her)waarderen, moet er dringend werk gemaakt worden van de mogelijkheid tot werkzekerheid, vaste benoeming. Het kan / mag niet zijn dat mensen met 10 jaar of meer dienst nog steeds geen werkzekerheid hebben.
Ad interim leerkrachten worden gewoon aanzien als hulpjes waar men een beroep op kan doen wanneer men ze nodige heeft en op straat kan zetten (bijna bij het huisvuil) wanneer men ze niet meer nodig heeft.
Werkzekerheid aan tijdelijke leerkrachten wordt niet gegeven ... zekerheid van inkomen nog minder.
Dringend moet er werk gemaakt worden van werkzekerheid / loonzekerheid / vaste benoeming van leerkrachten. Het kan niet zijn dat mensen met 10 jaar loonanciënniteit of nog meer nog steeds van de ene interim naar de andere interim moeten gaan ...
Belangrijk is om bij een vrijgekomen plaats de interimaris met hoogste anciënniteit (daarom niet alleen verworven in het onderwijs) te benomen en werkzekerheid te geven.
