Ga naar de hoofdinhoud

Werkbaar werk vanuit een realistische opleiding

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

De opleiding staat te ver van de realiteit. Beginnen leraren haken snel af, eens ze met de stress en werkdruk worden geconfronteerd. Door te veel te compenseren in die opleidingen, leren studenten niet omgaan met werkdruk en stress. Een vaardigheid die we in de realiteit dagelijks nodig hebben. Meer en langere stageperiodes kunnen hier eenvoudigweg helpen. Het derde opleidingsjaar zou een stagejaar kunnen zijn, waarbij een student vast en bijna voltijds aan een school wordt verbonden. Die student kan dan meteen ook een oplossing bieden bij personeelstekort, kan co-teachen in verschillende klassen ... Dubbele winst dus.

Kleinere klassen maken heel veel goed. Er zijn voldoende wetenschappelijke studies die dat bevestigen. Maar ook een minimum aan gezond verstand is voldoende om dit te begrijpen. Je hebt ogen en handen tekort in een klas van 25. Een maximum van 15 leerlingen per klas zorgt ervoor dat je op een eenvoudige manier ruimte creëert voor een intensievere individuele begeleiding.

Kleinere klassen betekent ook meer klassen. Meer leraren dus. En meer scholen. Hiervoor is een significante investering nodig op korte en langere termijn. Onderwijs moet bovenaan het prioriteitenlijstje van de regering staan. Na de coronacrisis maakt onze regering enkele miljoenen vrij om wat brandjes te blussen. In Nederland investeert men 8 miljard om de coronakloof op te vangen. Het zijn keuzes die een regering maakt. Maar het geeft ook een signaal aan de bevolking over het belang dat aan onderwijs wordt gehecht.

Het systeem van benoemingen herzien is niet meteen een eenzijdig positief verhaal. In het onderwijs is geen mogelijkheid op extra voordelen zoals bedrijfswagens, overurenregelingen ... Daar stond altijd een systeem van vaste benoeming tegenover en een behoorlijk aantal vakantiedagen. Door nu al na een jaar te benoemen, hol je die werkzekerheid eigenlijk uit. Ook in de scholen zaait dat onrust. Je bent namelijk niet meer zeker van je job als je benoemd bent. Er zijn elk jaar meer mensen die benoemd geraken, ook in de uren van een opgenomen verlofstelsel van collega's. Maar als die mensen plots terug voltijds komen en er zijn steeds meer benoemde leraren in je scholengemeenschap, betekent dat ook dat er steeds meer reaffectaties zullen komen. Je bepaalt als school dus ook niet meer zelf wie bij je team past. Een omgekeerd effect, lijkt me.

Volgend schooljaar krijgen we uren volgens het aantal inschrijvingen van dit schooljaar. In onze buurt worden op 5 jaar tijd 300 gezinswoningen gebouwd. We kijken dus op tegen een onderbemanning voor de volgende jaren. Het systeem brengt scholen in de problemen, verhoogt de werkdruk en creëert een golf van burn-outs. Investeren in meer personeel moet voor een aanzuigeffect zorgen binnen de opleiding.

Zou je nog veel mijnwerkers vinden vandaag, nu geweten is dat je van die job stoflong en kanker krijgt en dat het levensgevaarlijk is? Waarschijnlijk niet. Maak van jobs in het onderwijs werkbare jobs. Met oog voor je eigen welbevinden en gezondheid. Moet die wedde dan ook omhoog? Waarschijnlijk wel. Maar door de werkomstandigheden drastisch te verbeteren, haal je de druk van die discussie.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(3)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Helemaal mee eens! Vooral de grote groepen en de vaak ongelijke verdeling tussen leerkrachten werkt demotiverend. Leerkrachten met 30 leerlingen voor een fulltime opdracht tegenover leerkrachten met 400 leerlingen. Hierdoor zijn deze laatste vaak gedwongen om deeltijds te gaan werken terwijl ze dit eindelijk niet willen. Maar het is dat of er onderdoor gaan. Dan maar beter vertrekken uit het onderwijs.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Sterke opleidingen: JA kleinere klassen: JA Meer infrastructuur: JA Vaste benoeming herbekijken: misschien, maar dat moet gekoppeld aan andere zaken: loonvoorwaarden, sociale zekerheid, meenemen van nuttige ervaring naar privé of overheid en er moeten voldoende garanties blijven dat de leerkracht als professional zijn ONAFHANKELIJKHEID bewaart. Die is al veel te veel uitgehold.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Mooi geschreven!
        Totaal aantal likes: 11, totaal aantal dislikes: 0
        . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

        Geplaatst door

        onbekende auteur op 30 april 2021

        Huidige status

        Populair idee