Welzijn van de leerkracht
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Zelf ben ik al geconfronteerd met pesten in de leraarskamer. Zelfs nog voor het pesten werd kreeg ik al een gevoel niet steeds welkom te zijn.
Ik kon niet vaak ergens terecht bij een persoon waar ik mijn hart bij kon luchten. Zelfs niet bij de directie. Die koos vaak voor de andere partij of reageerde helemaal niet!
Pas bij het medisch onderzoek voor leerkrachten kon ik mijn verhaal doen. Er was ook een psychologe aanwezig. Deze dame had door hoe de vork in de steel zat en vroeg of er melding van gemaakt moest worden. Graag wilde ik ja zeggen maar dacht dat het zou passeren.... niets is minder waar. Ik zag de dame dat jaar niet meer en het werd erger.
Om hieruit een idee te laten verder vloeien: Ik denk dat het wel handig zou zijn om een psycholoog per scholengemeenschap te hebben die voor die gemeenschap werkt maar wel onafhankelijk is. Een psycholoog die gepland en ongepland langskomt om het welzijn van de leerkrachten en teamverband te komen controleren of ondersteunen. Zo kan iedereen zijn hart luchten en kunnen problemen niet evolueren tot chaos. Zij zijn hier tenslotte voor opgeleid, directies niet.
Hoe beter het welzijn van de leerkracht, hoe aangenamer en beter het lesgeven wordt.
