Wat is een leraar?
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Er zijn verschillende jobinhouden voor leraars. Kleuter, lager, middelbaar, allemaal verschillend. Een job in kleuter of lager is wezenlijk verschillend met middelbaar. En in het middelbaar zijn er ook nog eens -tig verschillende jobinhouden. Wat wil je dan juist opwaarderen? Wie wil je aantrekken? Waarom wil iemand leraar/leerkracht worden? In kleuter en lager onderwijs is dit een bewuste beroepkeuze denk ik. Je werkt graag met kinderen en je wilt hen graag iets bijleren. En hoe je het ook draait of keert, vakanties zijn mooi meegenomen, al is het maar voor opvang van eigen kinderen. Vraag is of deze job opgewaardeerd moet worden om mensen aan te trekken.
In het middelbaar is dat anders denk ik. Zeker vanaf het 3e middelbaar is de leerkracht een kennisoverbrenger. Maar je moet eerst en vooral die kennis hebben. Dat is de basis. Mij lijkt het ook interessant dat je als leerkracht nog iets anders als job kunt doen mocht je geen job vinden in het onderwijs.
Het lijkt me dan ook heel belangrijk om zij-instromers aan te trekken of mensen uit een niet-onderwijskundige master opleiding. Hoe? Door betere loon en arbeidsvoorwaarden, geld is een issue. Door een korte opleiding om te leren lesgeven (vroegere D-cursus indachtig). Door verschillende opleidingen aan te bieden voor de leerkracht in functie. Door eeuwigdurende betonvaste benoemingen af te schaffen. Vaste job oke, maar niet voldoen = de deur. Zo geef je ook aan aan de maatschappij dat je niet zomaar leerkracht kunt zijn en eeuwig blijven, je moet het verdienen. En zo is er ook meer dynamiek in de job en krijg je als leerkracht wellicht meer kansen omdat er meer plaatsen vrijkomen (bvb. school dichterbij of gewoon een nieuwe omgeving). Bovendien kun je dan ook gemakkelijker (terug) uit het onderwijs stappen om een job in de reguliere arbeidsmarkt te doen en misschien terug te keren met een rugzakje vol andere ervaringen.
Life is about opportunities, en als je je job divers en dynamisch kunt invullen zal dat ook meer mensen aantrekken. Mijn bescheiden mening als niet-onderwijskundige...
