Waardering en gelijkwaardigheid
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Als eerste moet er worden gewerkt aan het beeld dat een groot deel van de maatschappij heeft gevormd over leerkrachten. Je hoort het wel vaker: leerkrachten hebben veel vakantie, ze moeten enkel leerinhoud kennen op het niveau van het lager onderwijs, ze hebben mooie uren, … Daar gaan wij uiteraard NIET mee akkoord. De verantwoordelijkheid die je draagt als leerkracht is enorm. Na 16u stopt onze werkdag ook niet: vaak wordt er doorgewerkt tot laat op de avond en grote delen van de vakanties worden besteed aan het voorbereiden van lessen, zelfstandige bijscholing enzovoort. Wij hebben gekozen voor dit beroep en klagen dus niet over de extra uren, maar wensen enkel meer appreciatie van de samenleving en in het bijzonder van de ouders.
Verder vinden wij het zeer jammer dat het katholiek onderwijs veel minder subsidies krijgen dan het gemeenschapsonderwijs. Het katholiek onderwijs heeft even veel recht op mogelijkheden tot digitalisering, kwalitatief onderwijsmateriaal, een didactisch ondersteunende klasinrichting en extra zorg. Een volgende punt is dat het loon van de leerkracht de gewerkte uren meer tegemoet moeten komen. Uiteraard kies je zelf hoeveel werk je steekt in het voorbereiden van lessen, maar het is jammer dat een leerkracht die veel minder moeite steekt in de voorbereiding evenveel zou krijgen als een sterk gemotiveerde leerkracht.
Tot slot vinden we dat er moet worden ingezet op teambuilding tussen de leerkrachten. Een veilig, positief werkklimaat is enorm belangrijk. Voor mij is een goede samenwerking tussen leerkrachten van groot belang en teambuilding lijkt me een geweldige mogelijkheid om daaraan te werken!
