Ga naar de hoofdinhoud

Waardeer en stimuleer zij-instromers

Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"

Ga naar het project

Een goede mix van "gewone" leerkrachten en zij-instromers (mensen die pas op latere leeftijd, na een ander job, leerkracht worden) zorgt voor instroom van nieuwe kennis en expertise, van levens- en praktijkervaring, complementariteit, ... Zij-instromers zijn idealisten én specialisten, met diverse professionele én nuttige expertises, die hun competenties willen delen met de nieuwe generatie.

Toch is het voor die zij-instromers nog steeds niet makkelijk om de overstap te maken. Zo kan anciënniteit maar voor een stukje meegenomen worden en moeten ze een intensieve opleiding volgen voor ze aan de slag gaan.

Het zou moeten mogelijk zijn dat die zij-instromers, na een screening en mits een coachingstraject door de school en een programma van duaal leren, onmiddellijk aan de slag kunnen. Mét behoud van de volledige anciënniteit.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(6)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Prima idee! Na 15 jaar private sector de overstap gemaakt naar het basisonderwijs en geen mogelijkheid om anciënniteit in te brengen. Na 4 jaar BaO nu aan de slag als directie en hoewel ik veel put uit mijn ervaring als leidinggevende uit mijn vorige carrière, word ik niet genumereerd voor deze jarenlange ervaring. Jammer!
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik heb enkele jaren geleden na 18 jaar FOD Financiën de overstap gemaakt naar het onderwijs. Ik heb mijn geldelijke anciënniteit gelukkig wel kunnen meenemen (de vaste benoeming niet). Stel dat ik 18 jaar gewerkt had bij een accountantskantoor en vergelijkbaar werk had gedaan, kon ik deze anciënniteit niet meenemen. Waar zit de logica? Logisch dat er dan een lerarentekort is, zeker van bepaalde profielen in de 3e graad.
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Veerle Bekaert idd het is frusterend he... maar ja. Zolang we het werk met hart en ziel doen is dit al een grote meerwaarde! Groetjes Fattoum
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Idd volledig gelijk. Ik heb 11j het onderwijs gelaten voor een vaste job. Na 11j terug in t onderwijs gestapt. Veel ervaring opgedaan op vele vlakken maar dit kan niet worden meegenomen omdat deze niet werd herkend als anciënniteit... dus 11j in de vuilnisbak... helaas maar waar...
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Zij-instromers kunnen de institutionalisering die in het onderwijs soms optreedt mee helpen voorkomen.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Dit vind ik inderdaad een goede suggestie. Zij-instromers die niet vanuit een praktijkberoep, maar uit de privé naar het onderwijs overstappen, krijgen geen enkele anciënniteit mee, hoewel er toch een grote expertise bestaat. Deze mensen starten met het loon en de anciënniteit van een pas afgestudeerde, waardoor je het gevoel krijgt dat alles wat je voorheen hebt opgebouwd, niet gewaardeerd wordt. Daarnaast is de overstap van privé naar onderwijs een stap die vele mensen gewoonweg niet kunnen zetten, omwille van de onzekerheid ivm tijdelijke contracten, werkbreuk (aantal uren) en daardoor ook onzeker inkomen.
  • 3 likes
Totaal aantal likes: 11, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 26 april 2021

Huidige status

Populair idee

Tags

Diversiteit
Overheid
(leraren)opleiding
Schooldirectie
Kwaliteit
Maatschappelijke waardering
Professionaliteit
Loopbaan