Vraag het aan jongens in derde graad secundair
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project

Er is geen lerarentekort. Er is wel een tekort aan aantrekkelijkheid van het onderwijs, en dan vooral bij jongens. Mochten evenveel jongens als meisjes kiezen voor een carrière in het onderwijs, dan hebben we ook meer diversiteit, een betere weerspiegeling van de maatschappij, ... en dan zijn er ruim voldoende leraren.
Waarom kiezen nog zo weinig jongens nog voor onderwijs?
Ik kan talrijke redenen geven, maar dat is niet van belang. Bevraag de jongeren zelf - en dus de jongens - die hun keuze nog moeten maken. Wanneer zouden zij onderwijs weer als hun eerste keuze zetten? Waarom kiezen zij nu niet voor lerarenopleiding, maar wel voor andere opleidingen/beroepen?
Hogere verloning lijkt daarin een taboe te zijn, maar voor de vakken waarvoor nu nog amper een gekwalificeerd leraar gevonden wordt, in regio's waarin leraren liever niet werken of in types onderwijs die veel uitdagender zijn, mag dat toch eens berekend worden. Wie experten voor de klas wil, moet hen ook een conform loon kunnen geven.
