Ga naar de hoofdinhoud

Verloning naar werk

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Ondertussen sta ik 25 jaar in het onderwijs, en wat mij het meeste stoort is dat collega’s die wat aanmodderen en hun boekentas nemen les gaan geven en hun boekentas terugplaatsen evenveel verdienen dan leerkrachten die hun hart en ziel in het vak steken.

wordt het eens geen tijd dat er deftig geëvalueerd wordt en dat zij die dat wel doen er dan ook voor beloond worden door een premie of iets dergelijks.

als je in de privé werkt wordt je ook op je werk, collegialiteit en inzit beoordeeld, waarom dan niet in het onderwijs waar iedereen dezelfde loonbarema’s krijgt, of je nu goed of slecht presteert ?

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(6)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Akkoord, mits de beoordeling objectief gebeurd vanuit het ministerie van onderwijs via de inspectie. Je kan iemand dan beoordelen op vakkennis via een examen. Wie voldoet op gebied van vakkennis kan vervolgens beoordeeld worden op pedagogische bekwaamheid. Een andere middel is het inzetten van centrale examens voor leerlingen zodat je onmiddellijk kan zien welke leerkrachten goed lesgeven en welke slecht.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Gert Van Bunderen Dit komt heel raar over. Het is alsof jij beweert dat er leerkrachten zijn die de leerstof niet beheersen. Waar hebben zij dan hun diploma behaald? Centrale examens inzetten om de leraar te beoordelen. Wanneer ik in 3 klassen van het eerste middelbaar lesgeef dan mag ik misschien voor 2 klassen blijven en ben ik een super goede leerkracht. Voor een derde klas mag je mijn werk afpakken, want die scoren zeer slecht. Je kan toch niet zien aan de prestaties van leerlingen hoe goed leerkrachten lesgeven. Dan wil ik in een school lesgeven waar geen taalproblemen zijn of ik ben direct mijn werk kwijt! Jij spreekt over objectief beoordelen en je geeft een zeer subjectief voorbeeld! Ik ben het volledig eens met centrale examens en om die in te zetten om te zien waar leerlingen staan. Niet om leerkrachten te beoordelen. Wanneer ik dan mezelf als voorbeeld neem. Ik als leerling gitaar en notenleer. Mijn leerkrachten zijn flagrant gebuisd. Die moeten sowieso vertrekken. Het is niet gelukt om mij op drie jaar ritmes aan te leren. Ik doe dat die drie jaar opnieuw en nog lukt het niet zoals het moet. Gitaarspelen is voor mij ook niet evident. Ik heb heel lang geen mooie klank gehad (lees een afschuwelijke klank). Ik kon een eenvoudig stukje niet in het juiste ritme spelen. Ja, ik heb mij altijd ingezet. Meer dan de meeste leerlingen waarmee ik les heb gevolgd. Ja, ik doe die drie jaar notenleer opnieuw. Neen, mijn ritme is nog niet top. Het vraagt enorm veel moeite om in de maat te tellen. Dus op een examen van notenleer scoor ik nog niet goed. Theorie is geen probleem. Wat ik beschrijf is mijn probleem. Dat ligt echt niet aan mijn leerkrachten. Die doen enorm veel moeite. Heel veel moeite. Dat komt niet naar voor in mijn prestatie. Ik ben niet gemaakt om muziek te maken. Ik wil dat echt en geef niet op. Dus neen een leerkracht ligt niet altijd aan de basis van het niet beheersten van leerstof!
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Brigitte Booghmans Er zijn (gelukkig een kleine minderheid) inderdaad leerkrachten die de leerstof helemaal niet beheersen zeker in mijn vakgebied (ICT), dit heb ik zelf ondervonden dus zo'n kennis/vaardigheidsexamen voor leerkrachten zou zeker op zijn plaats zijn. Wie zijn vak beheerst hoeft hier helemaal geen schrik voor te hebben op voorwaarde uiteraard dat iedere leerkracht dit regelmatig dient af te leggen. Dit kan motiverend werken en zo zie je voor jezelf waar je staat, immers het is niet omdat je eenmaal een diploma hebt behaald dat je kennis op peil blijft, vergelijk het met je loopconditie - het kost veel moeite om deze te onderhouden. En een centraal examen geeft wel degelijk een objectief oordeel. Niet zoals jij het beschrijft maar wel als je dit correct doet (het maakt dan niet uit of je een zwakke groep leerlingen hebt of niet), ter illustratie: een groep leerling haalt zeer zwakke resultaten op jou vak maar dezelfde groep haalt gemiddelde resultaten op andere vakken dan kan (maar hoeft niet) er iets mis zijn. Maar op dat moment krijgt de inspectie een signaal en kan deze gaan kijken naar de andere groepen waar je les aan geeft. Als voor al die groepen blijkt dat deze zwakkere resultaten halen bij jou dan bij andere leerkrachten dan kan de inspectie nader gaan onderzoeken hoe dit komt (ben je ziek geweest, is je kennis niet meer op peil, iets mis met motivatie, is de sfeer op school ondermaats, is er sprake van pestgedrag, etc). Dit kader is misschien te beknopt om dit correct en volledig uit te leggen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @Gert Van Bunderen Oké zoals je het uitlegt is het duidelijk en kan ik me aansluiten bij je oordeel over centrale examens. Van mij mogen ze leerkrachten testen. Alhoewel ik niet kan snappen hoe je als leerkracht die al jaren lesgeeft plots je leerstof niet meer zou beheersen. Ik denk dan aan een leerkracht talen. Je verleert die taal toch niet. Toch zeker niet het deel waarover je lesgeeft. Misschien een ingangsexamen voor jonge leerkrachten en voor oudere leerkrachten wanneer ze een ander vak beginnen te geven. Ook als je verandert van graad zou men terug een examen kunnen afnemen. Wanneer je 10 jaar een vak geeft, kan je de leerstof toch niet niet beheersen. Bij ICT is dat iets anders dat verandert.
          Geplaatst door:onbekende auteur
          5 jaar geleden
          Bovendek vind ik lesgeven in BSO veel zwaarder en intenser dan in een ASO/ Latijnse.
          • 1 like
          Geplaatst door:onbekende auteur
          5 jaar geleden
          Het nadeel is, wie oordeelt? In de privé is dit net hetzelfde. Echt objectief zijn die zaken niet altijd en daar schuilt het gevaar. Net zoals er in andere sectoren ook gemotiveerde, uitgebluste of ongeïnteresseerde werknemers zijn. Die worden er vaak ook niet uitgehaald.
            Totaal aantal likes: 19, totaal aantal dislikes: 0
            . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

            Geplaatst door

            onbekende auteur op 27 april 2021

            Huidige status

            Populair idee