Heel erg bedankt voor je idee! 👍 We zijn benieuwd naar de verdere reacties. Tot 6 juni kan je nog ideeën posten of op ideeën reageren.
Op de hoogte blijven van dit project en de resultaten? Schrijf je in op de nieuwsbrief van de Vlor: https://www.vlor.be/blijf-op-de-hoogte.
Valideer het leren en de leerkracht.
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Het doel van onderwijs is leren leren. De kracht van een leerkracht is dat leren te stimuleren bij elk kind, wie dat kind ook is of wat zijn mogelijkheden ook zijn. Leren kost tijd en energie. Het vraagt het juiste kader en de juiste ruimte indien mogelijk. Om dit alles te valideren en te doen renderen zie ik enkele noodzakelijke veranderingen nodig.
- Kleinere klasgroepen. min 16-max20.
- Twee uur per vak een tweede lkracht om te differentiëren op 3 niveau's voor basisvakken van lagere school tot eerste graad middelbaar.
- De voorbereidingsuren worden meegeteld in gepresteerde uren, zelfs als dit met thuiswerk gebeurt. Thuiswerk werd in corona-tijd ook voor bedienden betaald!
- Leerlingen met extra leernoden moeten erkend worden binnen een wettelijk kader, elke leerkracht moet de nodige aanpassingen doen en de leerling moet niet elk jaar smeken om redicodis. Hiervoor moet betere nascholing gebeuren en verplicht worden!
- Oudere leerkrachten als 55+ mogen indien ze wensen peetmoeder/peetvader worden van een jonge lkr en hen steunen in de eerste 5 jaar van hun carrière. Deze uren behoren tot hun weekpakket en zijn anders-ingevulde lesuren. Zo gaat goede kennis en structuur niet verloren. Dit zou niet aan 1 enkele lkr mogen toegewezen worden.
- Indien de vakanties worden ingekort en zomerscholen enzovoort worden georganiseerd dan moet de verloning navenant zijn en niet met "GELEEND" geld dat moet teruggestort worden. Dit is iets voor de vakbonden. De uitgestelde bezoldiging terug voor de helft bij de maand voegen en de vakleerkrachten die zomerschool/winterschool geven een eerlijke vergoeding geven: geen overuren !
- TEN SLOTTE:Geen overvolle leerplannen voor een beperkt urenpakket. Leren kost tijd, geef de leerling en de leerkracht de tijd om het goed en grondig te doen.(ook hier geldt: haast en spoed zijn zelden goed)
- Stop met theoretiseren van richtingen die er net zijn voor leerlingen die het best leren uit praktijk, vertrek vanuit het kind zegt de didactiek en bouw op. Kijk naar hoe hij leert en werk vandaaruit! Valideer en respecteer!
Officiële updates
Laatste update: 21 mei 2021
Geplaatst op 21 mei 2021
Reacties
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓
Geplaatst door
Huidige status
IDEE
Tags
Kwaliteitszorg
Loopbaan
