Uitgebreide bijscholingen aanbieden
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Er worden heel wat bijscholingen aangeboden van 1 dag. In mijn geval gaan die over IT zaken waar mensen in de privé diezelfde lesinhoud kunnen volgen in een cursus van pakweg 6 dagen of zelfs wekelijkse avondschool/dagonderwijs gedurende 1 of 2 jaar. Dit is niet te betalen noch te organiseren voor een leerkracht. Eenzelfde onderwerp kost vb 120€ voor 1 dag in het onderwijs waarbij een veel te grote hoeveelheid theorie erdoor gejaagd wordt en bij Syntra voor 6 dagen algauw om en bij de 1000€ kost. Laat scholen hun mensen inschrijven in dergelijke cursussen overdag en laat ze betalen door de overheid. Nu krijgen KMO’s korting, als ik mezelf zou willen inschrijven niet. Leerkrachten zouden ook moeten kunnen stage volgen in bedrijven, een bootcamp volgen van een week, ervaring op doen. Er moeten ook meer pedagogische studiedagen zijn op een jaar die zinvol ingevuld worden want veel van die sprekers kunnen het soms mooi uitleggen op papier, maar in de praktijk is het wat anders. Ook daar moeten competente mensen met ervaring werken die praktijkgericht en realistisch zijn. Die ook zelf ervaring hebben of wat ze verkondigen haalbaar, zinvol en realistisch is. Na jaren onderwijs moet ik eerlijk toegeven dat heel wat sprekers echt de moeite niet waren.
