Uitbreiding zorghulp
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
De zorg die men nodig heeft om leerlingen te helpen neemt steeds meer toe, maar daarom het aantal uren dat je daarvoor krijgt niet. Als klasjuf moet je vaak je plan trekken. Liefst hebben ze dat je werkt met het driesporenbeleid en dan nog eens extra rekening houdt met de anderstaligen, de leerlingen met ADHD, met ASS en noem maar op. Dit is voor een doorwinterde leerkracht niet altijd haalbaar, laat staan voor een beginnende leerkracht. Hier zou extra ondersteuning meer dan welkom zijn. In plaats van per zorgkind, met een duidelijke attest en doorverwijzing van het CLB, 1 of 2 uurtjes begeleiding te voorzien zou het werkbaarder zijn indien 1 vaste leerkracht als zorgjuf hiervoor wordt aangesteld per school en indien nodig (meerdere klassen per leerjaar) meer. Ik spreek hier als leerkracht voor het lager onderwijs.
