Uit de loopgraven
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Vandaag de dag wordt de lk door de overheid in de loopgraven gestuurd om er te strijden tegen de lln die door hun ouders in de tegenoverliggende loopgraven stelling ingenomen hebben. Het vijandmodel primeert en dat is, zeker voor jonge lkn, een afknapper van jewelste. Ouders en lln zouden lkn als een waardevolle partner moeten kunnen zien om een diploma te halen. Voorzie, als overheid, niet alleen een modelcursus maar ook een aantal modelvragen bij elke eindterm. Verplicht leerkrachten om één van deze modelvragen te stellen tijdens de examens. De inspectie kan dan heel makkelijk controleren of het examen wel het volledige leerplan afdekt. Op deze manier weten lln, lkn en ouders zeer duidelijk aan welke eisen ze moeten voldoen om een diploma te halen. De leerkracht kan zo een coach en een trainer worden die toetsen gebruikt om te kijken hoe ver de lln staan in het proces. Geef de lkn de vrijheid om zelf hun toetsvragen op te stellen. Eventueel kunnen zij de examenvragen van het jaar ervoor in hun toetsen verwerken.
