Ga naar de hoofdinhoud

Structureel inzetten op kwaliteit

Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"

Ga naar het project

Scholen in het leerplichtonderwijs ontvangen hun werkingsmiddelen grotendeels gebaseerd op het aantal geregistreerde aanwezige leerlingen op de teldatum. Dit biedt een zekere objectiviteit. Zeer nadelig hieraan is dat de instappers niet meetellen voor het daaropvolgende jaar en scholen zo in de problemen komen bij veel instappers na 01/02. Correcter zou zijn om een gemiddelde te verrekenen van de voorbije schooljaren qua instroom in de peuterklas.

Het hoger onderwijs ontvangt hun werkingsmiddelen op basis van de instroom en de gecertificeerde uitstroom. In feite stimuleer je zo om zo veel mogelijk afgestudeerden te hebben en zet je niet ten volle in op het eigen pedagogisch project en de kwalitatieve uitstroom.

De onderwijsloopbaan verdient eveneens een hogere maatschappelijke appreciatie. Zowel voor de leerkracht (aantrekkelijkheid verhogen via extra-legale voordelen, betere ondersteuning in de klas, tijd voor structureel overleg ...) door bv. een extra opleidingsjaar in te voeren en in te zetten op aanbieden van brede basiszorg, differentiëren in de klas, goede achterliggende vakspecifieke didactiek, omgaan met moeilijk gedrag ... als voor de directies (aantrekkelijkheid verhogen via betere verloning, betere basisomkadering op beleidsvlak, minder planlast - zie bv. voorschriften rond digisprong ...) door hen op voorhand een directieopleiding te laten volgen en te laten meelopen met een ervaren directeur (zoals nu beperkt kan).

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Helemaal mee eens. En gezien de diversiteit van de hedendaagse klasgroep moeten ook de wegingscoëfficiënten worden aangepast.
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Voor het secundair en het lager een telling op 15 augustus en een correctie op 5 september en de middelen daaraan koppelen. Zo simpel is het toch? Misschien was vroeger 1 februari nodig om een en ander te verzamelen en te plannen maar nu we razendsnel kunnen tellen en verwerken, is het toch te belachelijk voor woorden dat je groeit maar er geen middelen voor krijgt, en andersom, krimpt en een overschot hebt.
  • 1 like
Totaal aantal likes: 12, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 25 april 2021

Huidige status

Populair idee

Tags

Imago
Maatschappelijke waardering
Professionaliteit