Structureel inzetten op kwaliteit
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Scholen in het leerplichtonderwijs ontvangen hun werkingsmiddelen grotendeels gebaseerd op het aantal geregistreerde aanwezige leerlingen op de teldatum. Dit biedt een zekere objectiviteit. Zeer nadelig hieraan is dat de instappers niet meetellen voor het daaropvolgende jaar en scholen zo in de problemen komen bij veel instappers na 01/02. Correcter zou zijn om een gemiddelde te verrekenen van de voorbije schooljaren qua instroom in de peuterklas.
Het hoger onderwijs ontvangt hun werkingsmiddelen op basis van de instroom en de gecertificeerde uitstroom. In feite stimuleer je zo om zo veel mogelijk afgestudeerden te hebben en zet je niet ten volle in op het eigen pedagogisch project en de kwalitatieve uitstroom.
De onderwijsloopbaan verdient eveneens een hogere maatschappelijke appreciatie. Zowel voor de leerkracht (aantrekkelijkheid verhogen via extra-legale voordelen, betere ondersteuning in de klas, tijd voor structureel overleg ...) door bv. een extra opleidingsjaar in te voeren en in te zetten op aanbieden van brede basiszorg, differentiëren in de klas, goede achterliggende vakspecifieke didactiek, omgaan met moeilijk gedrag ... als voor de directies (aantrekkelijkheid verhogen via betere verloning, betere basisomkadering op beleidsvlak, minder planlast - zie bv. voorschriften rond digisprong ...) door hen op voorhand een directieopleiding te laten volgen en te laten meelopen met een ervaren directeur (zoals nu beperkt kan).
