Startende leerkrachten beter begeleiden
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Doelgroep: Secundair onderwijs
Concreet: Een vierde jaar in de lerarenopleiding waarbij de vierdejaars student voltijds of 80% meedraait in een school. Deze student staat dubbel met een mentor/ervaren collega.
Het idee: Heel ambitieus maar dat moeten eerste ideeën altijd zijn. Als startende leerkracht is de hoeveelheid werk gigantisch en start je vaak zonder degelijke begeleiding waardoor veel starters afhaken. Je moet namelijk: inhoud geven aan je lessen, evaluatie bedenken, puntenboeken bijhouden, examens/toetsen opstellen, ... . Veel van die taken leer je niet in de lerarenopleiding. Hoe zou ik dit probleem oplossen? Organiseer een vierde jaar in de lerarenopleiding waarbij deze vierdejaars studenten meedraaien met een ervaren mentor. De student geeft de lessen maar kan wel gebruiken maken van het materiaal van de mentor (cursussen, toetsen, examens, ...). De mentor is in de lessen aanwezig en kan mee begeleiding geven waar nodig (denk aan coaching, differentiëren, ...)
In de eerste plaats kan de vierdejaars student zo echte ervaring op doen zonder een grote werklast te hebben. De leerlingen worden beter begeleid door de ervaren mentor. De ervaren mentor heeft minder vermoeiende lessen en kan zich focussen op uitdagingen in de les.
