Ga naar de hoofdinhoud

Startende leerkrachten beter begeleiden

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Doelgroep: Secundair onderwijs

Concreet: Een vierde jaar in de lerarenopleiding waarbij de vierdejaars student voltijds of 80% meedraait in een school. Deze student staat dubbel met een mentor/ervaren collega.

Het idee: Heel ambitieus maar dat moeten eerste ideeën altijd zijn. Als startende leerkracht is de hoeveelheid werk gigantisch en start je vaak zonder degelijke begeleiding waardoor veel starters afhaken. Je moet namelijk: inhoud geven aan je lessen, evaluatie bedenken, puntenboeken bijhouden, examens/toetsen opstellen, ... . Veel van die taken leer je niet in de lerarenopleiding. Hoe zou ik dit probleem oplossen? Organiseer een vierde jaar in de lerarenopleiding waarbij deze vierdejaars studenten meedraaien met een ervaren mentor. De student geeft de lessen maar kan wel gebruiken maken van het materiaal van de mentor (cursussen, toetsen, examens, ...). De mentor is in de lessen aanwezig en kan mee begeleiding geven waar nodig (denk aan coaching, differentiëren, ...)

In de eerste plaats kan de vierdejaars student zo echte ervaring op doen zonder een grote werklast te hebben. De leerlingen worden beter begeleid door de ervaren mentor. De ervaren mentor heeft minder vermoeiende lessen en kan zich focussen op uitdagingen in de les.

Officiële updates

Laatste update: 7 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Een idee hierbij zou zijn om inspiratie te vinden in het buitenland. Kijk maar bij onze noorderburen. Daar worden middelen toegekend waardoor het structureel mogelijk is om startende leerkrachten te coachen, alsook vrij te stellen van lesopdracht. In het eerste jaar in het onderwijs krijgen ze 20% vrijgestelde tijd om te investeren in coaching, professionalisering. In het tweede jaar bedraagt dat 10%. Extra middelen, mensen voorzien om dit te realiseren zou fantastisch zijn. Zo zou een startende leerkracht bv geen toezichten moeten doen in het eerste jaar, in het tweede jaar bv in duo-opdracht. Zo leer je en ben je een stuk vrijer om andere zaken op te nemen.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    SUPER GOE!
      Totaal aantal likes: 4, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 5 mei 2021

      Huidige status

      IDEE

      Tags

      (leraren)opleiding
      Loopbaan