Ga naar de hoofdinhoud

schoolopdracht versus lesopdracht

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Geef leerkrachten een schoolopdracht waar opleidingsdagen, overlegmomenten (klassenraden, vakvergadering...) structureel zijn ingebouwd. Nu leeft de indruk dat leerkrachten maar 20 uur per week moeten werken heel sterk bij de bevolking, zo sterk dat sommige leerkrachten dat zelf ook gaan geloven. Leerkrachten zijn volgens velen lui, niet ambitieus genoeg om in de privé overeind te blijven en enkel uit op vakantie... niets is minder waar! De kijk die men heeft op leerkrachten kan door te werken met schoolopdrachten, misschien veranderen?

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(16)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
En dat kan perfect in combinatie met telewerk. Waarom zouden leerkrachten van 8 u tot 16 u op school moeten zijn als zowel in de privé-sector als aan de overheid telewerk ingeburgerd is? De misvatting van de onwetende bevolking die nooit in onderwijs gewerkt heeft, ligt in het feit dat ze horen dat een leerkracht een opdracht heeft van slechts 20 uren. Communiceren over een schoolopdracht van 38 uren kan helpen maar eindelijk klopt dit ook niet. Dan lijkt het alsof leerkrachten een 9-to-5 job hebben met nog eens super veel verlof! In werkelijkheid doen leerkrachten tijdens het schooljaar veel meer uren dan de standaard 38 uren. Tijdens de vakanties nemen ze dan hun overuren op.
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik vind idd het anders benoemen van opdrachten al een verschil zou maken in de visie van de bevolking. Dus de vermelding van 20u/22u is echt niet ok. Alsof er één leerkracht ooit klaar is op de 20u/22u Voorbereidingen en verbeteringen, administratie en overleg nemen zelfs vaak een groter deel van de tijdsbesteding in dan het lesgeven zelf. Het voorstel van de voltijdse aanwezigheid (in de reacties) op school lijkt me moeilijk haalbaar in een school met plaatsgebrek. Iedereen heeft recht op een (rustige) werkplek en dat is in een secundaire school niet mogelijk. Dus thuiswerk zou ook zeker in rekening kunnen gebracht worden en ook online overleg is steeds meer ingeburgerd en moet blijven bestaan.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Akkoord als het niet gaat om vaste uren die op school moeten gepresenteerd worden, maar ook van thuis uit kunnen. Ik werk het meest efficiënt in mijn eigen omgeving, met mijn eigen computer en boeken in de buurt. Ik werk ook vaak op een moment dat ik iets boeiends tegenkom voor een les en zo inspiratie krijg. Op vastgelegde uren moeten werken, dan krijg ik waarschijnlijk toch mijn werk niet klaar en moet ik alsnog thuis aan de slag.
    • 3 likes
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Dat vind ik ook! Deeltijds voor de klas en deeltijds professionaliseren door overleg, navorming, mdo-overleg, bezoek andere collega's/scholen, uitrollen projecten,...
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Op het eerste zicht klinkt dit fijn, maar: Zoals het nu is hebben leerkrachten heel veel flexibiliteit om hun niet-lesuren in te vullen zoals ze zelf willen. @René Reggers Super om te lezen dat er op jouw school 90% voor te vinden is! Maar ik denk dat we daarmee het symptoom bestrijden en niet de klacht. De schoolopdracht bestaat al, (schoolgebonden taken) al is ze meestal nog niet uitgeschreven omdat niemand het ziet zitten om al die taken ook in een betaald urenpakket te gieten. Leerkrachten werken gewoon veel meer dan wat maatschappij er op dit moment voor wil betalen (zelfde probleem als in zorgsector op dit moment). Het uitschrijven van deze schoolopdracht maakt dit weliswaar zichtbaarder, maar lost het probleem volgens mij niet fundamenteel op. Het onderzoek naar de werkbelasting van leerkrachten is al meerdere keren gedaan, en het blijkt dat we daar gemiddeld boven de 38uren week gaan. Nu nog de conclusies omzetten in politieke daadkracht.
      • 2 likes
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Stefaan Waegemans Je hebt voor een groot deel gelijk. Een symptoom bestrijden is nuttig en nodig maar zo lang aan de bron/oorzaak/klacht/ ... niks gedaan wordt, is het een beetje dweilen met de kraan open. Anderzijds kan het zo niet verder maar ook dat weet iedereen in het onderwijs (en de zorgsector zoals je terecht aangeeft)! Het gebrek aan politieke daadkracht biedt maar weinig perspectief. Ik probeer te verzinnen hoe het ondertussen wel kan aangepakt worden (in afwachting van) en dit in de hoop dat onze onderwijsmensen niet kopje ondergaan. Ik besef ook wel dat je reactie terecht is. Er zal toch iets moeten gebeuren/veranderen!
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        Als directeur heb ik eens navraag gedaan bij mijn personeel. Bijna allemaal vrouwen met kleine kinderen. De vraag was: "Zou jij de 38u week in de school zien zitten? Elke dag om 8.00u op school en naar huis om 17.00u" (Voor alle duidelijkheid: de vermelde uren zijn verzinsels en kunnen aangepast worden) M.a.w. ben je bereid om elke dag langer op school te blijven? Overleggen. Werkgroep vergaderingen. Personeelsvergadering. Voldoende ruimte in het lager om te verbeteren en/of voor te bereiden. ... Principe van : "Ik kom naar school en ga naar huis zonder boekentas". Toch enigszins verbazend was 90% daar onmiddellijk voor te vinden. "Ok, ik moet langer blijven maar er is invulling genoeg. Maar als ik thuiskom heb ik wel "gedaan". Zalig idee. Als personeel dat ziet zitten, dan vind ik dit toch wel iets om over na te denken. Ook de schoolorganisatie zal er een geweldig voordeel bij hebben. En dan ziet de hele maatschappij het onderwijs hopelijk anders want daar werken ze nu ook officieel 38u. Wat denken jullie hierover? Zonder in detail te treden over begin- en einduren hé. Gewoon het principe.
        • 4 likes
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @René Reggers Dat klinkt wel goed, omdat we dan 'thuis echt gedaan' hebben. Maar we hebben nu eenmaal geen 9-to-5-job en dat heeft voor- en nadelen. Moeten leerkrachten dan ook meer naar school komen tijdens vakanties om die 38 uren te presteren? Bij mij is er (gelukkig) een duidelijk onevenwicht tussen schoolweken en vakanties. Ga je oudercontacten en andere infomomenten ook voor bv. 17u kunnen plannen? Ik werk zelf wel graag 's avonds aan iets door en dan steekt het niet op een half uurtje meer voorbereidingswerk. Ik zie het als een nadeel dat we tijdens schoolweken meer presteren, maar ik hou ook van de vrijheid om dat thuis in te vullen wanneer het mij het beste uitkomt. Bovendien werk ik graag in een rustige omgeving en ik kan mij niet voorstellen dat elke school een lokaaltje per leerkracht kan voorzien, waar we ook materiaal kunnen achterlaten, ongestoord kunnen werken, ... als er in de meeste scholen nu nog geen laptop per leerkracht van af kan. Wat ik veel zinvoller vind, is de focus op de kerntaken. Zorg voor voldoende ondersteunend personeel (ook in het lager onderwijs) om de toezichten te doen, zodat leerkrachten met het onderwijs op zich kunnen bezig houden. Dat geeft meer tijd om voor te bereiden, degelijke feedback te voorzien, eventueel te remediëren, ... Volgens mij is het ook nuttig dat leerkrachten samen pauzes doorbrengen en daarbij informeel overleggen, dat helpt de neuzen in dezelfde richting te krijgen maar lukt niet als de helft van de collega's op dat moment toezicht heeft. Maar misschien kan ik daarover beter een andere topic starten.
        • 3 likes
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @Ina De Pessemier Fijn dat je reageert. Tja, je opmerkingen zijn zeer terecht hoor. Er komt natuurlijk meer bij kijken dan dagelijks zo maar eventjes langer werken. Ik wil zeker niet dat er in de vakanties meer moet gewerkt worden. Men zegt (en is jaloers) om onze vakanties maar er is een reden waarom die er zijn hé. Dus afblijven dacht ik. Natuurlijk begrijp ik ook dat je het plaatje breder moet zien. Oudercontacten e.d. bedoel ik. Verder denk ik ook dat velen te vinden zijn voor mijn idee. Maar er zullen er ook zijn met bedenkingen. En ongetwijfeld ook tegen zijn. Het is gewoon iets om in z'n geheel om over na te denken. Ik steun je idee van focus op de kerntaken ook belangrijk en zinvol. Terug naar de essentie van het onderwijs. Zeker akkoord met je. Wat de juiste oplossing is weet ik ook niet. Ik denk maar mee en praat vanuit mijn ervaring. Wat ik wel weet, is dat het zo niet verder kan. Directies en leerkrachten gaan dit nooit volhouden. Niet voor niks ondertussen een knelpuntberoep.
        • 1 like
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @René Reggers Ook fijn om jouw reactie te lezen. In elk geval lijkt het mij een goed idee als toekomstige leerkrachten weten dat er veel meer bij komt kijken, want nu heb ik toch wel het idee dat er nogal wat studenten tussen zitten die afhaken bij de reality-check (ofwel tijdens de opleiding, ofwel tijdens de eerste werkjaren)
        • 1 like
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @René Reggers Ik heb met aandacht je voorstel gelezen en ook alle reacties daarop. Ik ben het in grote lijnen eens dat we een full-time doorbrengen op school, maar dat we enkele uren daarvan ook kunnen invullen van thuisuit: de zogenaamde prep-uren (voorbereidingen) Dit hebben we nu toch in corona geleerd: thuiswerk is ook werk! Maar Stefaan Waegemans heeft ook een punt. De maatschappij moet dit dan ook zo vergoeden. Ik hoef niet alle extra legale voordelen van de privé sector... maar ik wil wel voor VOL aangezien worden... die zogenaamde 22u zijn er bij ons elke week 26 met 2u vakoverleg verplicht en 2u plage studie-uren en dan reken ik er dit jaar alle middagtoezichten enz niet bij ,evenmin als werkvergaderingen en personeelsvergaderingen. Zo ben ik elke week 40u van huis weg.En de voorbereidingstijd/verbeteringen/administratie moet dan nog beginnen gemakkelijk nog 20u of meer. Zo zou er rekening moeten gehouden worden met mensen die nieuwe vakken geven/een andere opdracht kregen... dit vraagt dat jaar voor heel wat extra uren voorbereiding en dat zou in de volledige opdracht moeten zitten. Ik deed het 17 jaar na elkaar elk jaar nieuwe vakken of nieuwe opdrachten en als ik iets terugkreeg dan had men net een nieuw leerplan of weer een ander handboek... ik weet dus waarover ik spreek. Maar ik doe het nog graag,heel graag, maar de vernieuwingen vragen erg veel energie soms, vooral als je mee wil zijn.
          Geplaatst door:onbekende auteur
          5 jaar geleden
          Wanneer er voldoende 'losse' leerkrachten of 'vlinderleerkrachten' aangenomen kunnen worden tijdens het ganse schooljaar, dan is het mogelijk om klassen te laten vervangen en zo overlegmomenten in te plannen tijdens de schoolopdracht van 26 klokuren. Er zijn scholen die daarin wonderwel in slagen...
            Geplaatst door:onbekende auteur
            5 jaar geleden
            @Karin Deprins En krijgen die vlinders ook een goed statuut?
              Geplaatst door:onbekende auteur
              5 jaar geleden
              @Rudi Boelen Natuurlijk! Waarom zouden die een nepstatuut moeten krijgen?
                Geplaatst door:onbekende auteur
                5 jaar geleden
                Helemaal akkoord. Je kan dan ook structureel inzetten op samenwerking als er geen kinderen op school zijn. Dit structureel samenzitten zal de kwaliteit verhogen. Sterkere leerkrachten die elkaar kunnen versterken. Er kan ‘rustig’nagedacht worden over zorg, teamteaching, ... nu lijkt alles tussendoor te moeten. Leerkrachten hebben ook veel toezichten. Dit zou systematisch anders moeten aangepakt worden.
                • 9 likes
                Geplaatst door:onbekende auteur
                5 jaar geleden
                volledig akkoord! Leerkrachten werken meer dan wat de maatschappij denkt! Ze hebben een lesopdracht, maar daarnaast hebben ze nog heel wat taken. Stop met de benoemen dat leerkrachten in 24sten werken, maar geef hen een opdracht van 36u waarvan ze 24u of 26u lesgeven. De publieke opinie zal hiermee veranderen en de job als leerkracht anders bekijken, maar daarnaast zullen leerkrachten ook minder het gevoel hebben dat ze de andere dingen 'buiten hun uren' doen. Want ook daar wringt het schoentje en wordt er snel geklaagd
                • 10 likes
                Totaal aantal likes: 47, totaal aantal dislikes: 0
                . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

                Geplaatst door

                onbekende auteur op 26 april 2021

                Huidige status

                Populair idee

                Tags

                Imago