Ga naar de hoofdinhoud

Samenwerken, super... maar wanneer?

Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"

Ga naar het project

Meer en meer wordt van leerkrachten verwacht dat zij samenwerken. De hervorming van het Secundair Onderwijs is nauwelijks te realiseren zonder samenwerking. Ik vind het persoonlijk super: samenwerking, vooral dan in een goed team, is de beste vorm van professionalisering. Onze leerlingen kunnen er alleen maar wel bij varen.

Momenteel is er in het korps vaak weerstand om samen te werken, om diverse redenen. Als er al wordt samengewerkt, beperkt zich dat vaak tot het doorgeven van materialen of het samen opstellen van een toets of opdracht. Samenwerken om een cursus op te stellen, een kwaliteitscontrole te doen van cursussen, examens, vakgroepwerking, leerlingenevaluaties te analyseren... dat gebeurt nog veel te weinig. En zoals zo vaak, onbekend maakt onbemind... men kiest niet voor wat men onvoldoende kent.

Voor wie niet wil samenwerken, zijn alle argumenten goed, maar 'Geen tijd' is vaak voorkomend. Je kan er eens de schouders voor ophalen, "hoe... met 20-24 u les, dan is er toch tijd over?" Er wordt vaak schamper over gedaan, maar toch... Wanneer moet een vakgroep van 5-10 leerkrachten (er zijn er ook grotere) samenkomen voor overleg als ze allemaal een verschillend lesrooster hebben, soms zelfs op verschillende locaties tewerkgesteld zijn. De enige momenten die overschieten zijn na de lesuren, of voor de heel vroege vogels, ervoor... Weekends en schoolvakanties kunnen uiteraard ook... als tenminste de helft van de vakgroep geen familiefeest heeft of op reis is.... Als de lessen stoppen om 15u, dan zou je er nog aan kunnen beginnen... niet echter als ze stoppen om 17u, wat ook mogelijk is... En zo kan ik nog wel even blijven argumenteren dat tijdens de normale werkuren leerkrachten samenbrengen voor overleg momenteel erg moeilijk is.

De enige oplossing bestaat erin: minder uren voor de klas, evolueren naar een schoolopdracht en lesroosters waarbij tijd voor overleg structureel is ingebouwd en voor iedereen mogelijk, dus niet tijdens een middagpauze of op een moment dat de ene helft vrij is, de andere helft thuis aan het werk, en nog een deel voor de klas staat.

Samenwerking wordt op die manier niet alleen mogelijk, maar ook afdwingbaar, een noodzakelijk middel tot professionalisering en onontbeerlijke kans om de kwaliteit van ons onderwijs voor alle leerlingen tot ieders tevredenheid, ook die van de hardwerkende collega's, te bevorderen.

Officiële updates

Laatste update: 27 mei 2021

Reacties(3)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Naast de structurele inbedding van samenwerking kan er ook aan gedacht worden om de samenwerkingsmogelijkheden die IT- tools bieden nog beter te gebruiken. Dan kan er veel tijd gewonnen worden (of minder tijd verloren). Het laat ook toe dat verschillende agenda's beter beheerd worden en overlegtijd zoeken en vinden een makkelijke klus wordt. Veronderstelt wel een goed agendabeheer bij individuele leerkrachten en goede 'teamsamenwerking' met de IT-diensten van de scholen.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Ingeborg Vijgen Ik ben het met je eens dat digitale hulpmiddelen kunnen ingezet worden om samenwerking te vergemakkelijken. Ik zou zelfs zeggen: het is vandaag ondenkbaar om samen te werken zonder die digitale hulpmiddelen. Ik zie dit echter meer als een ondersteuning: het vinden van een voor iedereen geschikt moment voor overleg, blijft ook dan immers het moeilijkste deel. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat er tot in de late uurtjes vergaderd wordt (via Teams) nadat alle kinderen van jonge ouders in bed zitten... (Enkel) de digitale weg bewandelen zorgt er mijns inziens ook voor dat het samenwerken nog sneller 'verzandt' in het louter doorgeven van materialen of er samen aan werken... zonder al te veel overleg. Collegiaal overleg is echter het begin van alles... Wie wil immers dat een collega die je amper kent/ziet zaken schrapt of vervangt in een document waar jij uren tijd in gestopt hebt, omdat hij/zij denkt dat het zo beter is... (om maar een voorbeeld te noemen).
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Veerle Bosch Helemaal gelijk. Er moet duidelijke spelregels zijn voor zowel online als offline samenwerken, zowel inzake timing (zonder late vergaderingen of weekendvergaderingen, tenzij in crisissituaties) als werkwijze. Het hybride werken zal immers steeds meer ingang vinden. Maar ook hier zijn er oplossingen. Concreet voorbeeld, aansluitend op jouw casus: wie met een document start als 'owner' kan de rechten zo laten instellen dat de collega's bv enkel in track changes kunnen werken en dat alle voorstellen tot verandering, enkel na gezamenlijke bespreking, door de 'owner' kunnen gevalideerd worden. Persoonlijk pleit ik ervoor dat IT- diensten en diensten van kwaliteit en informatieveiligheid op niveau van scholen/schoolgemeenschappen aan leerkrachten de verschillende digitale mogelijkheden aanbieden/aanleren in functie van hun concrete noden. Ook jonge leerkrachten kunnen hier een rol spelen als digitale coaches voor de meer senior collega's die geen 'digital natives' zijn. En deze senior collega's kunnen de jonge collega's dan weer helpen met hun ervaring in bv klasmanagement etc.
      Totaal aantal likes: 2, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 21 mei 2021

      Huidige status

      IDEE

      Tags

      Overheid
      Kwaliteit
      Kwaliteitszorg
      Professionaliteit