Samen onderwijs maken - samen leren onderwijzen
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Werkende leerkrachten koppelen aan studenten in Co-teaching en mentor-teaching.
elke student wordt na een jaar theorie over onderwijs gedurende drie jaar toegewezen aan een leerkracht/school. Elk jaar een of twee leerjaren zodat de meeste leerjaren aan bod komen.
Gedurende het jaar of half jaar leren zij onderwijzen in een klas waar zij zowel observeren, oefenlessen geven, de klasleerkracht ondersteunen en helpen tot echt Co-teachen met de klasleerkracht. Dit gewoon 24/24 zoals een leerkracht. Naar mate men meer kent en kan, kan er ook zelfstandig gewerkt worden.
Op deze manier leert men echt het beroep van onderwijzer kennen, staat men nooit alleen voor de klas, ook niet als klasleerkracht en is men niet langer meer alleen verantwoordelijk voor een groep.
Men krijgt als men afstudeert ook mensen die het gewoon zijn om met meerdere leerkrachten in een klas te zijn. Men leert bewust in een driesporenbeleid werken en ook als leerkracht leer je verantwoordelijkheid te delen.
win-win voor iedereen.
