Ga naar de hoofdinhoud

Samen onderwijs maken - samen leren onderwijzen

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Werkende leerkrachten koppelen aan studenten in Co-teaching en mentor-teaching.

elke student wordt na een jaar theorie over onderwijs gedurende drie jaar toegewezen aan een leerkracht/school. Elk jaar een of twee leerjaren zodat de meeste leerjaren aan bod komen.

Gedurende het jaar of half jaar leren zij onderwijzen in een klas waar zij zowel observeren, oefenlessen geven, de klasleerkracht ondersteunen en helpen tot echt Co-teachen met de klasleerkracht. Dit gewoon 24/24 zoals een leerkracht. Naar mate men meer kent en kan, kan er ook zelfstandig gewerkt worden.

Op deze manier leert men echt het beroep van onderwijzer kennen, staat men nooit alleen voor de klas, ook niet als klasleerkracht en is men niet langer meer alleen verantwoordelijk voor een groep.

Men krijgt als men afstudeert ook mensen die het gewoon zijn om met meerdere leerkrachten in een klas te zijn. Men leert bewust in een driesporenbeleid werken en ook als leerkracht leer je verantwoordelijkheid te delen.

win-win voor iedereen.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(5)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Zeker een idee met veel mogelijkheden! Wel ook de bedenking dat als de leerkrachten in opleiding het eerste jaar enkel theorie krijgen dit ook wel wat nadelen kan hebben. Zo haken leerlingen die juist gebaat zijn bij het hands-on-leren uit jouw idee misschien al af gedurende dat eerste jaar met enkel theorie. Anderzijds is het voor sommige andere leerlingen misschien juist belangrijk om al in het eerste jaar te ervaren wat de job (deels) inhoudt. Misschien kunnen zij inhoudelijk de theorie wel smaken, maar is het lesgeven toch niet hun ding. Het zou jammer zijn voor hen én voor de begeleidende klasleerkracht als ze daar pas het tweede jaar achterkomen. Misschien is er in dat eerste jaar ook wel tijd en ruimte voor een aantal 'snuffel'momenten, eventueel op momenten dat 2de, 3de,... jaars even terug naar de schoolbanken gaan voor een meer theoretische opleidingsdag(en)? Een doorgedreven vorm van duaal leren voor leraren in opleiding lijkt me zeker een boeiend idee om verder over na te denken.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Gudrun Galle Voor enkel theorie in het eerste jaar ben ik ook niet te vinden. Maar ik denk dat een mooie mix tussen theorie en praktijk elkaar kunnen versterken. Ook per jaar verbonden worden aan slechts één school lijkt ons zinvol. Zo leer je gedurende je studeertraject drie verschillende schoolteams kennen, verschillende schoolwerkingen en visies kennen. De mentoren zullen een student zien groeien, meer tijd willen investeren om een student vooruit te helpen omdat dit een 'aanwinst' wordt voor het volledige schooljaar. Op de hogeschool een module rond zorg gekregen dan loop je gedurende een periode voltijds of parttime mee met de zoco. In de voormiddag les over didactiek wiskunde, Nederlands, Frans? Dan kan in de namiddag meegedraaid worden in de verschillende leerjaren waar lessen wiskunde, Nederlands, Frans op de planning staan. De student kan in samenspraak met een mentor zelf inzetten op zijn werkpunten en het schoolteam kan sterktes van leerkrachten benutten om een student in de praktijk bij te leren.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Ook hier op school zijn wij voor een dergelijk idee zeker te vinden. Momenteel ligt de realiteit van de werkvloer ver van de verwachting van startende leerkrachten. Ook naar kennis, vaardigheden, overzicht bewaren, taken naast het lesgeven is een startende leerkracht niet voldoende gewapend. Wij zien het verder als een mogelijkheid tot duaal leren waarbij een student tijdens de opleiding een leerkracht in de klas ondersteund, ideeën kunnen gewisseld worden, actief meedraaien als co-teachter,... een win-win: extra handen in de klas en startende leerkrachten die een realistisch zicht hebben op de job. De extra handen in de klas zorgen ook voor ruimte voor overleg tijdens de schooluren.
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @Elke Vercaigne dat niet alleen, maar ook weet je dat je als leerkracht er niet alleen voor staat. Eens afgestudeerd, wordt jij ook begeleider van een volgende leerkracht. Misschien nog niet direct in het eerste jaar, maar daarna zeker. En inderdaad een win-win situatie om de druk die er nu is lichter te maken door ‘tijd’ te creëren om in overleg te gaan, elkaar te ondersteunen bij moeilijke lesonderwerpen, niet vast te roesten in eigen routines.... ik denk dat je je eigen handelen meer in vraag gaat stellen.
          Geplaatst door:onbekende auteur
          5 jaar geleden
          Fijn idee! Ik had zelf een soortgelijk idee (https://deleraar.vlor.be/nl-BE/ideas/startende-leerkrachten-beter-begeleiden). Door het idee van jou te lezen denk ik dat er nog meer uit te halen is.
            Totaal aantal likes: 7, totaal aantal dislikes: 0
            . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

            Geplaatst door

            onbekende auteur op 4 mei 2021

            Huidige status

            Populair idee

            Tags

            (leraren)opleiding