Ga naar de hoofdinhoud

Respect en vertrouwen

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Ik sta 30 jaar voltijds in het lager onderwijs: klasleerkracht, een paar jaar vervangend directeur en werk nu als "co-teacher".

Als de overheid het ambt van leerkracht terug aantrekkelijk wil maken, dan is het vooral nodig om vertrouwen te hebben in het kunnen van die leerkracht. Dat kan door de extra planlast (administratie, aanvinken van doelen, ...) te vervangen door beroep te doen op de creativiteit van de leerkracht. Tegenwoordig verloopt alles volgens een voorgekauwd model en heeft de leerkracht zo goed als geen vrijheid meer. Het worden meer en meer robotten die maar uitvoeren.

Anderzijds is ook het ontbreken van respect voor leerkrachten een probleem dat alsmaar groter wordt. Onze eigen overheid aanziet de kleuterschool als een (gratis) goedkope opvang voor de ouders (remember de hetze rond de paaspauze). BV's en andere zichzelf gekroonde experten zonder enige kennis van wat echt op de werkvloer gebeurt, aarzelen niet om leerkrachten af te schilderen als luie profiteurs.

Meer dan stof genoeg hoor om dit debat aan te gaan...

Officiële updates

Laatste update: 11 mei 2021

Reacties

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 10 mei 2021

Huidige status

IDEE