Respect en vertrouwen
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Ik sta 30 jaar voltijds in het lager onderwijs: klasleerkracht, een paar jaar vervangend directeur en werk nu als "co-teacher".
Als de overheid het ambt van leerkracht terug aantrekkelijk wil maken, dan is het vooral nodig om vertrouwen te hebben in het kunnen van die leerkracht. Dat kan door de extra planlast (administratie, aanvinken van doelen, ...) te vervangen door beroep te doen op de creativiteit van de leerkracht. Tegenwoordig verloopt alles volgens een voorgekauwd model en heeft de leerkracht zo goed als geen vrijheid meer. Het worden meer en meer robotten die maar uitvoeren.
Anderzijds is ook het ontbreken van respect voor leerkrachten een probleem dat alsmaar groter wordt. Onze eigen overheid aanziet de kleuterschool als een (gratis) goedkope opvang voor de ouders (remember de hetze rond de paaspauze). BV's en andere zichzelf gekroonde experten zonder enige kennis van wat echt op de werkvloer gebeurt, aarzelen niet om leerkrachten af te schilderen als luie profiteurs.
Meer dan stof genoeg hoor om dit debat aan te gaan...
