Publieke opinie intomen
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
De afgelopen jaren is het onderwijs in toenemende mate in de media naar voor geschoven. Vaak wordt het gebruikt als politieke speelbal om als partij of persoon meer in de spotlights te staan. Er wordt meer geluisterd naar de publieke opinie dan naar de onderwijsprofessionals zelf en dit zorgt voor veel frustratie en onmacht. Zo worden om de haverklap polls georganiseerd waarbij het publiek in de media zijn zegje kan doen, wat zelden bevorderlijk is voor de professionals in het veld. We zijn een speelbal geworden en moeten maar meedraaien met de wind, wat onmogelijk op lange termijn vol te houden is.
Het wordt tijd dat het onderwijs terug aan de professionals overgelaten wordt. De communicatie moet tussen de politiek en de onderwijskoepels gebeuren, niet tussen de politiek en de media. Zodoende zal er terug meer rust keren in de onderwijswereld en zal hopelijk het nodige respect ook wederkeren. Ieder zijn job.
