Ga naar de hoofdinhoud

Publieke opinie intomen

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

De afgelopen jaren is het onderwijs in toenemende mate in de media naar voor geschoven. Vaak wordt het gebruikt als politieke speelbal om als partij of persoon meer in de spotlights te staan. Er wordt meer geluisterd naar de publieke opinie dan naar de onderwijsprofessionals zelf en dit zorgt voor veel frustratie en onmacht. Zo worden om de haverklap polls georganiseerd waarbij het publiek in de media zijn zegje kan doen, wat zelden bevorderlijk is voor de professionals in het veld. We zijn een speelbal geworden en moeten maar meedraaien met de wind, wat onmogelijk op lange termijn vol te houden is.

Het wordt tijd dat het onderwijs terug aan de professionals overgelaten wordt. De communicatie moet tussen de politiek en de onderwijskoepels gebeuren, niet tussen de politiek en de media. Zodoende zal er terug meer rust keren in de onderwijswereld en zal hopelijk het nodige respect ook wederkeren. Ieder zijn job.

Officiële updates

Laatste update: 17 mei 2021

Reacties(1)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik kan moeilijk beoordelen of er effectief meer geluisterd wordt naar de publieke opinie dan naar onderwijsprofessionals in het kader van besluitvorming over onderwijs. Ik ben er evenwel niet mee akkoord dat de communicatie over onderwijs enkel tussen politiek en onderwijskoepels moet gebeuren, dat zou pas een verarming van het debat zijn en het onderwijs buiten de maatschappij plaatsen. Het zou ook betekenen dat individuele leerkrachten (ruim 185 000?) enkel via hun koepel kunnen spreken en individueel gemuilkorfd worden. Of dat betrokken ouders van scholieren (en scholieren zelf: ruim 1,2 miljoen in basis-en secundair onderwijs?) zich niet kunnen of mogen uitspreken. Dat willen we toch niet ? De publieke opinie mag en moet m.i. zeker zijn zeg kunnen doen. De onderwijswereld heeft ze nodig, net zoals ze media nodig hebben om positieve beeldvorming uit te dragen. De vraag om meer rust in de onderwijswereld kan ik delen, als is dat zeker ook een verantwoordelijkheid van de onderwijswereld zelf die daarvoor de nodige hervormingen dient te verwelkomen met als doel het onderwijs toekomstgericht en kwalitatief hoogstaand te organiseren in het belang van elk kind en van de samenleving als geheel (en niet vanuit eigenbelang en vasthouden aan vastgeroeste en verouderde praktijken). De constructieve samenwerking tussen verschillende actoren brengt m.i. dan automatisch rust en respect.
    Totaal aantal likes: 6, totaal aantal dislikes: 0
    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 12 mei 2021

    Huidige status

    IDEE