Ga naar de hoofdinhoud

Pressiemiddelen

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

In de secundaire scholen ontbreekt het m.i. aan pressiemiddelen om je als leerkracht "te doen gelden". Dat klinkt heel zwaar en repressief, maar in de praktijk bedoel ik er vooral mee dat er aan een gebrek aan attitude van leerlingen vaak erg weinig consequenties hangen. Concreet denk ik aan absenteïsme (afwezig bij taken/toetsen om recht te krijgen op een uitgestelde proef), geen huiswerk maken noch straftaken indienen, veel te laat komen, niet komen opdagen op afspraken/bijlessen, niet antwoorden op berichten, ontoelaatbaar gedrag, vernieling van schooleigendom enz. Deze zaken kunnen allemaal geregistreerd worden, maar ik krijg niet de indruk dat hiermee veel gedaan wordt en als er al iets mee gedaan wordt, dan heeft het toch maar zeer beperkt invloed op het gedrag van leerlingen.

Ik pleit er daarom voor om het kindergeld rechtstreeks aan de scholen te betalen, zodat zij dit kunnen inzetten voor de kinderen waar nodig en ik zou voorstellen om een deel door te betalen aan ouders vermits de leerlingen in orde zijn. Ik vind het belangrijk dat leerlingen een duidelijk beeld krijgen van wat de maatschappij van hen verwacht en ook begrijpen dat dit niet altijd is hoe zij het graag zouden hebben.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(3)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Heel juist, leerlingen permitteren zich soms heel veel. Nochtans is het ook voor het behoud van een gemotiveerde klassfeer belangrijk dat je als leerkracht hier zorgt voor een gepaste straf of maatregel, zoals bij een gemiste toets of taak de leerling in overleg met directie of collega's de toets over de middag of in de namiddag te laten maken of desnoods 's anderendaags als de leerling weer opdaagt. Bijlessen volgen buiten de lesuren is moeilijk te verplichten maar leerlingen die niet gemotiveerd zijn moeten achteraf niet komen klagen dat ze de kans niet kregen...te laat komen kan ook bestraft worden met een taak of een strafstudie of als alternatief verplicht elke dag zich een kwartier vroeger moeten melden bij het onthaal 's morgens...
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Werken aan een positieve leerattitude, zowel bij leerlingen als bij ouders, lijkt me zeker nodig. Ben wel niet akkoord met het voorstel om kindergeld rechtstreeks aan scholen te betalen, dat zou m.i. alleen maar de zwaksten nog zwakker maken en zelfs buiten het onderwijssysteem kunnen plaatsen. Wel dient er worden nagedacht over middelen om ĺeerlingen en ouders die systematisch en halsstarrig niet willen meewerken aan het pedagogisch project als geheel, opdrachten niet uitvoeren, de schoolplicht niet respecteren, leerkrachten niet respecteren (of zelfs 'bedreigen') etc te sanctioneren. Of daarbij een extra leger controlerende ambtenaren dient te worden ingezet is nog maar de vraag. Of dit enkel via afstraffing op financieel vlak kan, betwijfel ik, ook al is het verleidelijk om te denken dat sommigen enkel die taal verstaan. Eerder geloof ik in het permanent sensibiliseren dat onderwijs niet alleen een plicht is maar ook een recht, in zekere zin een voorrecht zelfs dat zoveel kinderen in zoveel landen nauwelijks kennen of enkel tegen een dure prijs. Ook het bewust maken van ouders dat ze, door hun gebrek aan betrokkenheid, hun eigen kinderen toekomstkansen en kansen op sociale mobiliteit, en zelfs kansen op een gelukkig leven ontnemen. Dat we het in onze samenleving belangrijk vinden dat elk kind via onderwijs zijn/haar talenten kan ontwikkelen en daarbij gemotiveerd en ondersteund wordt. Dat deelname aan deze talentontwikkeling en respect voor leerkrachten een burgerplicht is van allen (minderjarigen en meerderjarigen samen). Het veronderstelt wel dat leerkrachten, directies en verwante onderwijs-en begeleidingsactoren bereid zijn de dialoog te blijven voeren, ook met de zgn 'moeilijke' leerlingen en ouders. Daar is veel moed voor nodig.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Wat een eng idee. Als je kind braaf is dan krijg je een beetje kindergeld. Intussentijd doen de scholen euhm, wat met dat geld? Nog wat meer opleidingen pedagogie organiseren voor moeilijke kinderen? Nodig dan misschien ook de ouders uit, dan is het geld toch nog goed besteed... Of misschien moeten we kinderen beginnen betalen als ze braaf op de schoolbanken zitten. 'Goed gedaan Jef, deze maand heb je 100 euro verdiend.'
    • 1 like
    Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 0
    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 27 april 2021

    Huidige status

    IDEE