Pressiemiddelen
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
In de secundaire scholen ontbreekt het m.i. aan pressiemiddelen om je als leerkracht "te doen gelden". Dat klinkt heel zwaar en repressief, maar in de praktijk bedoel ik er vooral mee dat er aan een gebrek aan attitude van leerlingen vaak erg weinig consequenties hangen. Concreet denk ik aan absenteïsme (afwezig bij taken/toetsen om recht te krijgen op een uitgestelde proef), geen huiswerk maken noch straftaken indienen, veel te laat komen, niet komen opdagen op afspraken/bijlessen, niet antwoorden op berichten, ontoelaatbaar gedrag, vernieling van schooleigendom enz. Deze zaken kunnen allemaal geregistreerd worden, maar ik krijg niet de indruk dat hiermee veel gedaan wordt en als er al iets mee gedaan wordt, dan heeft het toch maar zeer beperkt invloed op het gedrag van leerlingen.
Ik pleit er daarom voor om het kindergeld rechtstreeks aan de scholen te betalen, zodat zij dit kunnen inzetten voor de kinderen waar nodig en ik zou voorstellen om een deel door te betalen aan ouders vermits de leerlingen in orde zijn. Ik vind het belangrijk dat leerlingen een duidelijk beeld krijgen van wat de maatschappij van hen verwacht en ook begrijpen dat dit niet altijd is hoe zij het graag zouden hebben.
