Planlast verlagen, focus op kerntaken en stabiliteit.
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Ik ben al 7 jaar leerkracht en ben ingestroomd vanuit de privésector. Ik deed mijn job met hart en ziel, maar ik heb het onderwijslandschap op die 7 jaar erg zien veranderen. Sinds de hervormingen is de planlast énorm toegenomen. Hierdoor wordt de focus verlegd van kerntaken naar administratieve rompslomp. Dit moet teruggebracht worden tot de essentie zodat er terug voldoende tijd is om in de opvolging van de leerlingen en leerplannen te steken, wat nu bijna onmogelijk gemaakt wordt.
Een tweede zaak is stabiliteit. Ik heb het gevoel dat mensen niet weten wat een gigantische hervormingen momenteel doorgevoerd worden en wat dit allemaal met zich meebrengt.
Om dan ook nog eens in de kranten te lezen dat de zomervakantie in het Franstalig onderwijs anders zal ingedeeld worden, is voor mij en veel collega's de spreekwoordelijke druppel. Indien dit ook voor Vlaanderen zal doorgevoerd worden, zullen er veel mensen uit het onderwijs stappen, mezelf incluis. Ik heb er geen probleem mee om bijna elke avond voor mijn job nog in de weer te zijn, in mijn weekends en ja, zelfs in mijn vakanties. Maar de periode van de zomervakantie is dan ook broodnodig om even mentale rust te krijgen. Niet te vergeten dat we de eerste week van juli en de laatste week van augustus ook terug in de scholen paraat zijn én dat we ook tijdens de overige weken nog voorbereidingen moeten treffen op het nieuwe schooljaar.
Stop met steeds te " vernieuwen" en geef het onderwijs de tijd om de hervormingen door te voeren.
