Ga naar de hoofdinhoud

Planlast verlagen, focus op kerntaken en stabiliteit.

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Ik ben al 7 jaar leerkracht en ben ingestroomd vanuit de privésector. Ik deed mijn job met hart en ziel, maar ik heb het onderwijslandschap op die 7 jaar erg zien veranderen. Sinds de hervormingen is de planlast énorm toegenomen. Hierdoor wordt de focus verlegd van kerntaken naar administratieve rompslomp. Dit moet teruggebracht worden tot de essentie zodat er terug voldoende tijd is om in de opvolging van de leerlingen en leerplannen te steken, wat nu bijna onmogelijk gemaakt wordt.

Een tweede zaak is stabiliteit. Ik heb het gevoel dat mensen niet weten wat een gigantische hervormingen momenteel doorgevoerd worden en wat dit allemaal met zich meebrengt.

Om dan ook nog eens in de kranten te lezen dat de zomervakantie in het Franstalig onderwijs anders zal ingedeeld worden, is voor mij en veel collega's de spreekwoordelijke druppel. Indien dit ook voor Vlaanderen zal doorgevoerd worden, zullen er veel mensen uit het onderwijs stappen, mezelf incluis. Ik heb er geen probleem mee om bijna elke avond voor mijn job nog in de weer te zijn, in mijn weekends en ja, zelfs in mijn vakanties. Maar de periode van de zomervakantie is dan ook broodnodig om even mentale rust te krijgen. Niet te vergeten dat we de eerste week van juli en de laatste week van augustus ook terug in de scholen paraat zijn én dat we ook tijdens de overige weken nog voorbereidingen moeten treffen op het nieuwe schooljaar.

Stop met steeds te " vernieuwen" en geef het onderwijs de tijd om de hervormingen door te voeren.

Officiële updates

Laatste update: 17 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Focus op de kerntaken en veel tijd om de vernieuwingen om te zetten in de praktijk, dat hebben we zeker nodig.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Dit klopt helemaal, met mijn 5X zoveel ervaring, kan ik dit bevestigen, de wijzigingen die voortdurend doorgevoerd worden en werden, zijn zelden een verbetering geweest, maar hebben wel steeds voor veel (overbodig) extra werk gezorgd. Ook voor leerkrachten die voortdurend door de directie een andere klas, ander vak, kregen toegewezen, is het niet mogelijk om dit goed te (blijven) doen. Ook op dat vlak kan er al heel wat verbetering gebeuren. Stop dringend met het voortdurend en vooral onnodig wijzigen. In de meer dan 35 jaar dat ik voor de klas sta, heeft er mij nog nooit iemand van bv de doorlichting, of de beslissers van deze wijzigingen gevraagd of dat nu écht ook een verbetering is geweest. Geloof me gerust, in meer dan 80 % van de wijzigingen is het géén vooruitgang geweest, integendeel. De lat is voortdurend lager gelegd, om op die manier meer 'geslaagden' te bekomen. Doch, wat is intussen dat diploma nog waard? Als de leerling niet geslaagd is, moet in juni de leerkracht 'bewijzen' wat hij/zij allemaal deed om ervoor te zorgen dat de leerling toch geslaagd zou zijn ... Is het niet aan de leerling om harder te studeren, beter te werken, te zorgen om in orde te zijn met het nodige lesmateriaal en de nodige voorbereidingen te maken? Bij een zelfevaluatie vraag ik vaak dat de leerlingen (3de graad BSO) aangeven hoe lang zij hebben gestudeerd. Als ik van de hele klas (15 ll = volle klas in BSO) alle tijd dat ze hebben gestudeerd voor die toets, samentel, is dat vaak minder dan de tijd die ik eraan besteed heb om de toets op te stellen én te verbeteren. En dan is het nog nodig dat ik de dossierlijnen ingeef met de evaluaties en remediëring ... De omgekeerde wereld vaak... en toch doe ik het nog graag hoor. Leg de lat dus opnieuw hoger voor de leerlingen. Leerlingen die te weinig studeren, verdienen dan ook geen diploma. Op die manier zal een diploma ook opnieuw 'iets waard' zijn.
    • 1 like
    Totaal aantal likes: 10, totaal aantal dislikes: 0
    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 12 mei 2021

    Huidige status

    Populair idee