Ga naar de hoofdinhoud

Overleg en nascholing zonder "extra".

Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"

Ga naar het project

40-uren week, ook eerste week juli en laatste week augustus. Iedereen doet zijn schoolwerk op school. Bij- en nascholing op woensdagnamiddag. Vergaderingen en overlegmomenten binnen de reguliere werktijden. Een spoedoverleg van 16u tot 17 komt er niet 'weeral bij' als iedere werkdag toch tot 17u duurt.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(10)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Als er niet gedacht wordt in uren van 50 minuten en inderdaad iedereen van maandagochtend tot vrijdagavond werkt, komt er ruimte om alles wat erbij hoort ook gestructureerd en efficiënt aan te pakken. Ook hoeft onderwijs zich niet af te spelen binnen de school, zo kan iedereen werken vanwaar het het best past. Als je daarbij goed overdenkt hoe je de lesuren organiseert, met hoeveel collega's dan neem je een aantal zaken samen: nadenken over werk-en organisatievormen, leren van en bij elkaar, kritisch kijken naar elkaars praktijk en ondervinden waar er professionaliseringen nodig zijn. Inzetten op elkaars sterktes: conceptbedenkers, ontwerpers, uitvoerders en ondersteuners zorgt ook voor een boost in efficiëntie.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Structurele aanpassingen in het klassieke lesrooster kan ook al veel bijdragen. Als je vergadertijd structureel inplant in het lesrooster bv. twee eerste lesuren van een weekdag ipv 'na' de uren dan krijg je een andere dynamiek. Je bent frisser om te vergaderen, minder 'gezeur' over de lastige, zware dag die net gepasseerd is. Je kan schuiven tussen vakvergadering, klassenraad, teamvergadering, ... naargelang de nood.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Birgit Lourdon In het buitengewoon onderwijs voorzien we die overlegmomenten structureel in de roosters. We merken dat we er toch dikwijls van moeten afwijken omdat niet iedereen op hetzelfde moment 'overleg' op zijn rooster kan hebben. En dan hebben we het nog niet over CLB'ers en andere externen....
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Ooit was er een onderwijsminister die ervoor opteerde om in het onderwijs een 38-urenweek in te schakelen zoals in andere sectoren op bachelorniveau. Wetende dat ik na 35 jaar lesgeven nog altijd voor een lestijd effectief lesgeven, minstens 1 uur voorbereiding/opzoekingswerk/kopieerwerk,... heb en achteraf nog 1 uur correctie/evaluatie/dossiers/verslagen opmaken heb, dan is de rekensom snel gemaakt: 38 uren delen door 3 (1-1-1) en je komt aan 13 effectieve uren om les te geven (zo'n 15 à 16 lestijden van 50') i.p.v. de huidige 24 lestijden + 2,5 gratis plagelestijden + alle voorbereidingen/verbeteringen/bewakingen/werkgroepen, ... Dat zou pas een echte werkdrukverlaging zijn! Vakanties en verlof dan ook zoals in de privé (4 weken zomer + 2 weken kerst + ...) Maar dan heb je bijna 2 fulltime leerkrachten nodig om een klasgroep te runnen ;)
      • 1 like
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Ik ben het idee van structureel woensdagnamiddag voorzien voor overleg, navorming en personeelsvergaderingen wel genegen. Zo kan elke leerkracht groeien, en niet alleen de meest gemotiveerden. Onderwijs in deze tijd, waar alles snel verandert, heeft veel meer nood aan professioneel overleg.
      • 1 like
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Moeilijk in te richten. 1) Eerste week van juli altijd gaan werken, doe ik al. Vaak ook al eerder dan de laatste van augustus. Gaan we dan ook zeggen: dit moet en meer mag niet of kan niet? 2) Spoedvergadering gaan meestal door in speeltijden of pauzes. Reguliere vergaderingen vanaf 16.30 want ervoor zijn heel wat collega’s rijen aan het doen en die zijn dan nipt op tijd terug. Ze duren dan tot 18u. 3) Alle werk op school, ik vrees dat er bedjes zullen moeten geplaatst worden voor sommigen. Er zijn periodes waar je het werk niet af krijgt als je die uren zou afbakenen. Ook na dat bepaalde uur hebben mensen verplichten zoals kinderen, mantelzorg, boodschappen doen etc... het werk volledig op school achterlaten is dus niet echt een optie. 4) Als al die extra zaken doorgaan tijdens de lesuren, wie zal de kinderen opvangen? Wat zal de bevolking daarvan vinden? Wij zijn nu al zo graag gezien. 🥴 5) Volgens een studie werken leerkrachten per week 40 uren, soms meer. Ondanks dat we in een vreemd stelsel zitten van 24 uren weet ik niet hoe ze daaraan komen want als je de lesuren optelt zit je al boven de 24. Andere ambten soms 36, terwijl iedereen quasi dezelfde werkuren heeft Niet evident om vb te gaan verdelen over verschillende scholen enz... dus heel dat systeem is een vreemd ding.
      • 1 like
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Dit vraagt wel wat van de infrastructuur van school. Gepaste werkplekken voor iedereen voorzien. Ik vrees dat we ons schoolgebouw zouden moeten verdubbelen. Ikzelf (muziekleerkracht) heb als werkplaats vrij specifieke noden, die ik thuis goed voorzien heb. Ik kan het merendeel van mijn voorbereidingen niet op school doen hierdoor. Op school word ik ook steeds uit mijn werk gehaald door collega's of leerlingen. Thuis krijg ik daardoor meer gedaan.
      • 3 likes
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Marianne van Gemert Klopt! We zouden kunnen leren uit de corona-periode waarin we vertrouwen dat de mensen thuis ook hun werk doen. Waardoor je kan inplannen wanneer je wel of niet op school werkt. Daarnaast vind ik de 40-uren week wel geen slecht idee om de tijd die we eigenlijk allemaal al investeren ook effectief vast te leggen/zichtbaar te maken/te vergoeden. We werken allemaal in de vakanties, op woensdagnamiddag, in het weekend, ... maar die uren worden nergens vastgelegd/vergoed/geregistreerd waardoor mensen de indruk krijgen dat wij deze uren niet werken en wij de indruk krijgen dat ons werk niet 'beloond' wordt. Misschien helpt het als het vaststaat dat wij op woensdagnamiddag of elke dag tot 17u of enkele dagen in de vakantie of ... aan het werk zijn en dat daar dan ruimte is voor overleg, nascholingen, teamwork, ... . Hierin kan dan flexibel gekeken worden naar waar of wanneer je die uren uitvoert. Op die momenten kan de omkadering (zorgleerkrachten, turnleerkrachten, ...) ook ingezet worden voor overleg, verbeteren, brainstorm, uitwerking, ...
      • 2 likes
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Leen Lavens helemaal met je eens. In de praktijk is het bij mij vaak zo dat ik in lesweken meer uren werk dan 40, en voor een startende leerkracht is dit vaak nog meer. Die overuren zou je dan zelf ergens in de vakantie moeten kunnen inzetten, maar dan moet je er inderdaad op worden vertrouwd dat je dit correct doet. Elke week ziet er anders uit (uitstappen, spoedoverleg, leerling in crisis, hervormingen...). Dat maakt dit moeilijk te reguleren, maar ik denk zeker dat die "overuren" zichtbaar maken voor de buitenwereld noodzakelijk is voor de herwaardering van het beroep.
      • 1 like
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Ik weet niet meteen of de 40-urenweek invoeren dé oplossing is. Maar feit blijft wel dat een hoop extra's inderdaad "ineens" op de planning komen en dat deeltijdsen en halftijdsen vaak maar evenveel van die extra's als hun voltijdse collega's. Op z'n minst zouden vergaderingen, opendeurdagen, leerlingenbesprekingen, oudercontacten, klassenraden, bijscholingen e.d. als "uren" mogen tellen zoals dit ook in veel andere sectoren geldt.
      • 3 likes
      Totaal aantal likes: 14, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 26 april 2021

      Huidige status

      Populair idee