Oudere leerkrachten ... vanaf 55 en nieuwe leerkrachten.
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Oudere leerkrachten voelen hun weerstand verminderen maar zijn daarom nog niet uitgeblust.
Vanaf 55 zou men oudere leerkrachten een ander takenpakket kunnen geven.
Per jaar zou ik per fulltime een lesuur verminderen en laat deze ervaren leerkracht in dat uur nieuwe leerkrachten coachen of ondersteuning in moeilijke klassen.
Concreet : 54 jaar 22 uur voor een fulltime. 55jaar 21 uur les + 1 coach uur, 56 jaar 20 uur les + 2 coach uren ...
Zo steun je de instroom van nieuwe leerkrachten en de oudere leerkrachten krijgen wat meer ademruimte.
Een nieuwe leerkracht die begint, krijgt veel coach uren. Het tweede jaar minder coach uren. Het derde jaar coach uren die ze zelf bepaalt ( bijv. moeilijke klassen of grote klassen waar men ondersteuning kan gebruiken).
Coach uren zou je bijvoorbeeld ook kunnen inzetten bij kersverse mama's.
