Ga naar de hoofdinhoud

Opwaardering opleiding leraar

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Versterk de opleidingen voor leerkrachten door het traject langer te maken met meer theorie op basis van wetenschappelijk werk. Hoe meer kennis de leerkracht heeft over de leerlijnen, leer-/ gedragsproblemen, schoolgebonden trajecten... hoe sterker de leerkrachten, klassen, scholen en kinderen zullen worden. Laat mensen zien dat lesgeven meer is dan lesjes geven en geef beginnende leerkrachten een grotere rugzak.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(7)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Volledig akkoord!
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Zorg ook dat de mensen die de studenten opleiden meer voeling hebben met de realistische praktijk. Sommigen komen soms echt van een andere planeet, veel te theoretisch! Verwachten dat studenten al opdrachten doen die je alleen kan als je je lessen goed onder de knie hebt en je klasgroep kent. Leer de studenten eerst gewoon lesgeven, kennis overbrengen en dan groei je wel in de rest.
  • 3 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
De lat voor de lerarenopleidingen moet hoger, niet door de instroom te bemoeilijken maar door de uitstroom te blijven opvolgen. Eens de afgestudeerde in de klas werkzaam staat heeft zij/hij veel baat bij een 'inductiefase'. Dit is een begeleidingstraject a rato van 1 dag per week gedurende twee à drie jaar. Dat pleit dus voor een 80% lesopdracht + 20% begeleidingstijd = 100% verloning.
  • 4 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Dit vraagt ook een betere omkadering van de opleiders van onze leerkrachten aan de hogescholen en universiteiten. Mensen werken daar vaak aan een verschroeiend tempo. Ervaring op het werkveld is in de meeste gevallen niet enkel een voordeel, maar ook een must. Niet enkel ervaring in een ver verleden. Na tien jaar weg van de klasvloer ben je de voeling toch echt wel kwijt, niet?
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Zorg voor bekwame mensen in de opleiding, mensen met ervaring, mensen die weten hoe een kleuterklas/ een klas in het lager onderwijs/.... werkt. Mensen die samenwerken met die collega's niet één dag, maar weken. Docenten moeten ook eerlijk omgaan met alle studenten en geen onderscheid maken! Zorg dat de opleidingen dezelfde structuur hebben, met hun eigenheid natuurlijk. Er is een te groot verschil tussen de verschillende opleidingen. (VIVES, Odisee, Erasmus...) Studenten moeten de kans krijgen om stage te doorlopen zoals in het werkveld. Niet die onnodige extra werkjes.
  • 4 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Elke leraar heeft een stevige basis nodig. Maak een masteropleiding met voldoende vakkennis, een stevig pakket didactiek en veel pedagogie. We werken met het kostbaarste goed van ouders, aan het fundament van de maatschappij van morgen, aan de vorming van mensen die de toekomst zullen maken: daar mag een uitgebreide, diepgaande opleiding met veel oefenkansen tegenover staan.
  • 5 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Volledig akkoord! Leg de lat hoger in de opleidingen, zorg dat studenten de leerstof meer dan voldoende beheersen en geef klasmentoren meer inspraak bij het begeleiden en beoordelen van stagiaires.
  • 4 likes
Totaal aantal likes: 17, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 26 april 2021

Huidige status

Populair idee

Tags

Kwaliteit
(leraren)opleiding