Ga naar de hoofdinhoud

opgewaardeerde opleiding, hogere verloning, meer collega's met kennis, meer uren

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Ons onderwijs heeft in de eerste plaats mensen nodig die bewust kozen voor de job én met veel goesting voor de klas staan na een opleiding die ook opnieuw opgewaardeerd mag worden. Laat portefeuilles van hogescholen alstublieft niet de motivatie zijn om toekomstige leerkrachten/collega's te laten slagen...

Bovendien mogen scholen in de rand rond Brussel een evenwaardige erkenning en verloning in de vorm van lesuren krijgen want het aantal anderstalige en meertalige leerlingen die we dag na dag moeten begeleiden, onderwijzen en ondersteunen wordt elk jaar groter.

Maar niet alleen scholen in de rand verdienen extra lesuren. Alle scholen moeten hier recht op hebben. In een kleinere klasgroep krijgt elke leerling meer aandacht, komt een leerling vaker aan bod en kan elke leerling dus ook meer en beter leren.

Leerkrachten werken bovendien veel meer dan de gepresteerde lesuren op school. Een opwaardering van het loon zou misschien hoger geschoolde mensen toch overhalen om voor het onderwijs te kiezen in de plaats van te kiezen voor de privésector waar lonen vaak veel hoger liggen. Willen we onze leerlingen de nodige kennis bijbrengen, dan hebben we hoger opgeleide mensen nodig die leerlingen nog iets bij te brengen hebben in de plaats van "de enige beschikbare leerkracht/interim" te moeten aannemen omdat er anders niemand voor de klas staat.

Zorg ervoor dat meer mensen willen kiezen voor het onderwijs waardoor directeurs nog de kans krijgen om voor de beste kandidaten te kiezen. Zorg ervoor dat openstaande vacatures geen maanden oningevuld blijven waardoor leerlingen weken, maanden geen les krijgen voor bepaalde vakken. Zorg ervoor dat directies die ene kandidaat niet moéten aannemen omdat iemand voor de klas beter is dan niemand.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Geef leerkrachten ook een verloning naar hun diploma. Er wordt gevraagd naar meer leerkrachten met een masterdiploma in het basisonderwijs. Terecht, want een divers team met leerkrachten die verschillende diploma's op zak hebben (Vb. zij-instromers, Banaba opleiding, master, bachelor, ...) zorgt ervoor dat leerkrachten meer kunnen leren van elkaar. Er worden zelfs speciaal een opleidingen voorzien (Vb. master in de Educatieve Studies), met als doel om diezelfde leerkrachten - na het volgen van een extra opleiding- in het (basis)onderwijs te houden. Er wordt echter op geen enkele manier een tegemoetkoming gedaan via een betere verloning, dit werkt weinig motiverend. Een master behalen vraagt twee extra studiejaren waarvoor je uiteraard geen verloning krijgt. Daarnaast begin je pas later te werken waardoor je ook langer zal moeten werken. Een compensatie in verloning lijkt me dan ook gepast.
  • 4 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Kan dit alleen maar delen ... als je goed presteert maar afhankelijk bent van het aantal uren of je het volgende schooljaar een job hebt - is dat slikken ... vooral anderstalige nieuwkomers hebben structuur nodig en juffen of meesters die een goede band met hen hebben - die ze vertrouwen. Iemand die de know how heeft om deze opdracht te doen.
  • 3 likes
Totaal aantal likes: 10, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 29 april 2021

Huidige status

Populair idee

Tags

Schooldirectie
(leraren)opleiding
Kwaliteitszorg
Professionaliteit
Schoolorganisatie