opgewaardeerde opleiding, hogere verloning, meer collega's met kennis, meer uren
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Ons onderwijs heeft in de eerste plaats mensen nodig die bewust kozen voor de job én met veel goesting voor de klas staan na een opleiding die ook opnieuw opgewaardeerd mag worden. Laat portefeuilles van hogescholen alstublieft niet de motivatie zijn om toekomstige leerkrachten/collega's te laten slagen...
Bovendien mogen scholen in de rand rond Brussel een evenwaardige erkenning en verloning in de vorm van lesuren krijgen want het aantal anderstalige en meertalige leerlingen die we dag na dag moeten begeleiden, onderwijzen en ondersteunen wordt elk jaar groter.
Maar niet alleen scholen in de rand verdienen extra lesuren. Alle scholen moeten hier recht op hebben. In een kleinere klasgroep krijgt elke leerling meer aandacht, komt een leerling vaker aan bod en kan elke leerling dus ook meer en beter leren.
Leerkrachten werken bovendien veel meer dan de gepresteerde lesuren op school. Een opwaardering van het loon zou misschien hoger geschoolde mensen toch overhalen om voor het onderwijs te kiezen in de plaats van te kiezen voor de privésector waar lonen vaak veel hoger liggen. Willen we onze leerlingen de nodige kennis bijbrengen, dan hebben we hoger opgeleide mensen nodig die leerlingen nog iets bij te brengen hebben in de plaats van "de enige beschikbare leerkracht/interim" te moeten aannemen omdat er anders niemand voor de klas staat.
Zorg ervoor dat meer mensen willen kiezen voor het onderwijs waardoor directeurs nog de kans krijgen om voor de beste kandidaten te kiezen. Zorg ervoor dat openstaande vacatures geen maanden oningevuld blijven waardoor leerlingen weken, maanden geen les krijgen voor bepaalde vakken. Zorg ervoor dat directies die ene kandidaat niet moéten aannemen omdat iemand voor de klas beter is dan niemand.
