Om de 5 jaar een semester gaan studeren
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Om de 5 jaar zouden leraren de kans moeten krijgen om aan een hogeschool of universiteit een aantal vakken mee te volgen gedurende een semester en daar examen over af te leggen. Dat kunnen vakken zijn binnen het domein waar je al les over geeft, een uitbreiding van je kennis over je domein, gewoon een nieuw onderwerp (omdat je bv. een nieuw vak kreeg toegewezen of graag een ander vak zou willen geven) of een vak uit onderwijskunde, pedagogie, ...
Zo ben je weer mee met nieuwe kennis en inzichten uit je vakdomein of uit de onderwijswetenschappen of wordt je kennis opnieuw opgefrist.
Als je slaagt voor je examens krijg je een hogere graad (bv. beginnende leerkrachten zijn starter, na 5 jaar junior teacher, ... tot bv. expert na 25 jaar) en eventueel extra loon of aangepast takenpakket.
