Niet meer per schoolgemeenschap uren opbouwen
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Als beginnende leerkrachten beginnen we allemaal zeer enthousiast, maar wanneer je telkens weer van interim naar interim moet gaan, krijgt dat enthousiasme een enorme deuk. Het feit dat je helemaal geen werkzekerheid hebt naar de toekomst toe, is verschrikkelijk. Vaak weten we niet of we over een aantal weken/maanden nog wel werk zullen hebben. Dat systeem op zich doet het beroep al niet veel goeds. Velen geven het daardoor na een tijdje dan ook op, maar sommigen blijven toch volharden, omdat ze hopen op een TADD of liefst een vaste benoeming. Dat blijkt echter nog veel moeilijker te zijn. Door het feit dat je alleen maar uren kan opbouwen per schoolgemeenschap, gaat dit enorm traag en lastig. Wanneer je dan in een andere schoolgemeenschap een interim vindt, begin je weer helemaal vanaf nul. Dat is belachelijk, aangezien je wél al uren gepresteerd hebt en ervaring hebt opgedaan. Mijn voorstel is dus om af te stappen van dat systeem: laat opgebouwde uren doortellen over de schoolgemeenschappen heen. Stap af van die eilandcultuur. Dit zal al veel meer mensen motiveren.
