Ga naar de hoofdinhoud

Niet meer per schoolgemeenschap uren opbouwen

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Als beginnende leerkrachten beginnen we allemaal zeer enthousiast, maar wanneer je telkens weer van interim naar interim moet gaan, krijgt dat enthousiasme een enorme deuk. Het feit dat je helemaal geen werkzekerheid hebt naar de toekomst toe, is verschrikkelijk. Vaak weten we niet of we over een aantal weken/maanden nog wel werk zullen hebben. Dat systeem op zich doet het beroep al niet veel goeds. Velen geven het daardoor na een tijdje dan ook op, maar sommigen blijven toch volharden, omdat ze hopen op een TADD of liefst een vaste benoeming. Dat blijkt echter nog veel moeilijker te zijn. Door het feit dat je alleen maar uren kan opbouwen per schoolgemeenschap, gaat dit enorm traag en lastig. Wanneer je dan in een andere schoolgemeenschap een interim vindt, begin je weer helemaal vanaf nul. Dat is belachelijk, aangezien je wél al uren gepresteerd hebt en ervaring hebt opgedaan. Mijn voorstel is dus om af te stappen van dat systeem: laat opgebouwde uren doortellen over de schoolgemeenschappen heen. Stap af van die eilandcultuur. Dit zal al veel meer mensen motiveren.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(6)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Helemaal terecht. Het huidige systeem van koepels, besturen en schoolgemeenschappen moet op de schop of minstens grondig hervormd. Leerkrachten kiezen m.i. in eerste instantie om leerkracht te zijn, en willen graag voor de klas staan in verschillende types of regio's, willen graag de onderwijsnoden invullen ifv de vragen en leerlingen garanderen dat ze les kunnen volgen en hun talenten ontwikkelen maar leerkrachten worden actueel afgestraft voor flexibiliteit (en beloond voor starheid). Op die manier werkt het systeem een lerarentekort in de hand. Dit systeem houdt ook geen rekening met de evolutie van leerkrachten op persoonlijk of professioneel vlak: misschien ben je in een bepaalde regio en onderwijstype gestart (vb Oostende) maar brengt je persoonlijk leven je na x jaar aan de andere kant van het land (vb Maaseik) waar je enkel in een ander onderwijstype kan starten. Wat doe je dan, als starter opnieuw beginnen? Geen haalbare kaart lijkt me. En alweer een wellicht gemotiveerde leerkracht die andere oorden opzoekt... want goede leerkrachten vinden snel elders werk. Hun capaciteiten worden ook buiten het onderwijs gewaardeerd. Hun salaris is er bovendien vaak hoger, ook als starter. Als contracten van onbepaalde duur (beter dan het verouderde systeem van benoemingen) niet centraal door het ministerie van onderwijs kunnen afgeleverd worden voor het onderwijs op het ganse grondgebied en voor alle netten/types/etc., dan moet het toch mogelijk zijn om de opbouw van ervaring minstens centraal te valoriseren voor Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel en voor alle onderwijstypes samen. Het zal m.i. niet alleen de motivatie bij jonge leerkrachten ten goede komen maar ook de meer ervaren leerkrachten een groter gevoel van autonomie geven, dat ze hun loopbaan mee kunnen sturen en opgebouwde ervaring, inzet en flexibiliteit gewaardeerd worden. De scholen zullen veel gemakkelijker en sneller de gewenste profielen kunnen vinden en inzetten, ook voor interimopdrachten.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Zeer juiste opmerking. Ik ben voorstander
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Helemaal mee eens. Zelf vind ik dat een benoeming dient te gebeuren door het ministerie van onderwijs zodat je gemakkelijker kan wisselen van school zonder dat je daarvoor een verlofstelsel dient te nemen.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Idee van scholengemeenschappen moet inderdaad stevig herbekeken worden. Deze bestaan op basis van koepels en besturen, niet op basis van de groep leerkrachten die elke dag onderwijs mogelijk maken.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Ik vind je opmerking terecht. Wat daaraan gelinkt is, is het feit dat een school vervangingen maar moeilijk ingevuld krijgt: soms zijn er wel leraren die nog ruimte hebben, maar als deze vervangingsuren niet meetellen voor de uren die ze kloppen in de scholengemeenschap waar ze hopen weldra TADD of een vaste benoeming te bekomen, is deze 'incentive' afwezig. Waarom zou je je inzetten voor een andere scholengemeenschap waar de nood hoog is?
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        Zeer juiste opmerking over de eilandcultuur!
        • 1 like
        Totaal aantal likes: 21, totaal aantal dislikes: 0
        . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

        Geplaatst door

        onbekende auteur op 27 april 2021

        Huidige status

        Populair idee