Nascholing is een deel van de opdracht
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Een leerkracht kan bij een functioneringsgesprek aangeven dat een bepaalde nascholing nodig is of kan de raad krijgen een bepaald traject te volgen. Dit moet dan deel van de opdracht kunnen zijn, dat impliceert dat de Vlaamse overheid middelen moet vrijmaken zodat per school een aantal leerkrachten voor een deel van hun uren een opleiding te kunnen volgen. Zo kunnen we veel beter inspelen op nieuwe gegevens zoals Actief Burgerschap, taalkrachtig onderwijs, digitalisering, enzovoort. We kunnen dan nieuwe leerkrachten zich verder laten vervolmaken tijdens de eerste jaren van hun loopbaan en we geven mensen die al te lang in de routine zitten de kans om zich om te scholen naar een ander vak of een andere taak op school.
