Ga naar de hoofdinhoud

Motivatieversterking door transparant vakgericht toekomstperspectief

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Wat ik tot nu toe in het secundair onderwijs (TSO-BSO) heel sterk ervaar is dat heel wat leerkrachten elk jaar opnieuw het grote vraagteken hebben welke scholen, vakken en klassen zij het nieuwe schooljaar voorgeschoteld gaan krijgen. Vaak is dit pas eind augustus bekend... Dit zorgt ervoor dat er heel wat stress ontstaat omdat de voorbereidingstijd dan eigenlijk te kort is om een degelijke lesvoorbereiding of cursus samen te stellen. Daarnaast heeft dit nog verschillende negatieve neveneffecten!

Ten eerste krijgen sommige leerkrachten hierdoor plots een ander vak dat zij moeten geven. Zij moeten dan opnieuw een nieuwe cursus maken... De cursus die zij dus het jaar voordien gemaakt hebben voor het vorige vak, en waar heel wat energie en tijd ingekropen is, wordt dan gewoonweg doorgegeven aan iemand anders... Dit resulteert echt in motivatieverlies!!!

Daarnaast krijgt een leerkracht regelmatig een vak dat hij wel diplomagewijs mag geven, maar waar hij eigenlijk niet voor gestudeerd heeft. Dit zorgt enerzijds voor onzekerheid, omdat je je dan als leerkracht niet zo zeker voelt van de vakinhoud. En anderzijds zorgt ook dit vaak voor motivatieverlies, omdat je hart niet echt ligt bij dat ene vak dat je plots moet geven...

En dan heb ik het nog niet over de onzekerheid van de school of locatie waar je elk jaar terecht gaat komen, en de job zekerheid in het algemeen.

Naar mijn mening is dit alles een hele grote struikelblok bij het kiezen en volhouden van een job als leerkracht in het secundair onderwijs...

Mijn idee is dan ook om binnen het onderwijs enige vorm van zekerheid te creëren voor leerkrachten: zekerheid over het vak dat zij moeten geven en werkzekerheid binnen een bepaalde school. Wat dus wil zeggen dat er een transparant vakgericht toekomstperspectief zou moeten kunnen komen voor (opstartende) leerkrachten.

Officiële updates

Laatste update: 7 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Heel juist, ook akkoord met de reactie van Th DW om de vakgroepen inspraak te geven. Zou het geen oplossing zijn dat de Directie "verplicht" wordt om een eerste voorstel van opdrachten verdeling te maken tegen einde juni, op basis van de inschrijvingscijfers van dat moment? Nu wacht men soms tot de tweede helft van augustus, terwijl het eigenlijk al mogelijk is om in juni de "puzzel" te leggen. Dit zou de kwaliteit van het onderwijs ten goede komen en de jobzekerheid verhogen: hoeveel jonge leerkrachten vertrekken niet in juli / augustus naar de privé omwille van het gebrek aan zekerheid van twerekstelling in het onderwijs?
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Absoluut een probleem. Ik heb hetzelfde ervaren. Half augustus te weten komen dat je opdracht voor 3/4de verandert en je dus twee weken de tijd hebt om alles te organiseren en uit te zoeken (of zelfs nog maken). Dat kan je van geen enkele werknemer verwachten. Hoe zie je zelf een oplossing hier in? Persoonlijk zag ik altijd dat er meer transparantie en verantwoordelijk kon komen bij de vakwerkgroepen. Geef in het laatste semester mee welke middelen er zijn en laat de puzzel gelegd worden door de vakwerkgroepen.
      Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 5 mei 2021

      Huidige status

      IDEE