Minder zinloze administratie
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Leerkrachten willen werken met leerlingen. Dat daar administratie bij komt kijken is onvermijdelijk. Maar de overdaad aan administratie waar nadien letterlijk niets mee gebeurt groeit jaar na jaar. En elk niveau binnen het onderwijs zegt dat dat niet van hen moet van van iemand anders. Directies wijzen naar de inspectie, inspectie naar de koepels, de koepels naar de minister, de minister naar de directies, ...
Vaak is de administratie ook enkel bedoeld om het werk van de inspectie te vergemakkelijken. Met enkele drukken op de juiste knopjes krijgen zijn tal van rapporten met leerkrachten-vakken-klassen-eindtermen-werkvormen-... En dit terwijl de leerkracht voor elke les en elke evaluatie hiervoor voorbereidende administratie moet uitvoeren.
