Ga naar de hoofdinhoud

minder (nutteloze) administratie

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Als het niet op papier staat is het niet gebeurd. Gevolg is dat je als leerkracht meer tijd spendeert aan het afvinken van alle eindtermen (en de rechtvaardiging telkens weer waarom het dan of dan aan bod komt), vergadert en verslagen maakt over vakoverschrijdende (nu transversale) eindtermen voor elke leerling en zo vele andere (nutteloze) administratieve items.

Eigenlijk is het eenvoudig: taken, toetsen en examens zijn moeten een weergave zijn van de eindtermen (zonder dat daarvoor extra papier vuilgemaakt moet worden), remediëring (extra oefeningen) moet voldoende zijn zonder daarbij extra verslagen te maken, ... . Administratie om de inspectie te plezieren (lees: hun werk te verminderen) moet stoppen. Liever dat ze in de klas komen zitten en een les meevolgen.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(5)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Lesgeven staat op nummer 1.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Ik wil hier toch graag even wat bedenkingen bij plaatsen. In welke mate hebben wij zoveel administratie? Met leerplatformen als smartschool is het zeer gemakkelijk om in 1 zin en met een paar klikken aan te geven welke remediëring er is. Ook mails naar leerlingen kunnen met 1 druk op een knop gespaard worden. Lange verslagen heb ik in het secundair nog niet moeten schrijven. Misschien moet er duidelijk gecommuniceerd worden wat er verwacht wordt? Ik heb soms het gevoel dat er veel verslagen getypt worden, maar dat dit niet altijd is wat verwacht wordt door inspectie, overheid...
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Janos Braem met twee inspecties achter de rug (en mijn vakken telkens in orde!), heb ik gemerkt dat elk punt van elk toets/taak/examen verantwoord moet kunnen worden. Op een bepaald moment werd zelfs geopperd om bij elke vraag het leerplannummer te zetten ... Overigens, de inspectie wenste telkens alle verslagen schriftelijk. Op smartschool zijn ze niet geweest, ondanks dat ze toegang hadden.
      • 1 like
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Erik Servaes Ik heb wel enkele vragen staan, maar om LPD's te vermelden bij SB's en PW's vind ik inderdaad overbodig werk... Bedankt voor je reactie!
      • 1 like
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Waarom de bewijslast niet omdraaien? Wij moeten nu bewijzen dat onze lessen, toetsen enz. voldoen aan de eindtermen. Als inspectie beschikking heeft over al ons lesmateriaal + agenda + toetsmateriaal, dan moeten zij als experts terzake toch goed kunnen zien wat er mankeert. Inspectie moet in die redenering kunnen aantonen dat zij zelf goed bezig zijn. En dat kunnen ze alleen als hun opmerkingen over leerkrachten / vakgroepen / scholen amper of niet weerlegd worden.
      • 3 likes
      Totaal aantal likes: 31, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 28 april 2021

      Huidige status

      Populair idee

      Tags

      Overheid
      Kwaliteitszorg
      Kwaliteit
      Andere
      Professionaliteit
      Klasmanagement