minder (nutteloze) administratie
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Als het niet op papier staat is het niet gebeurd. Gevolg is dat je als leerkracht meer tijd spendeert aan het afvinken van alle eindtermen (en de rechtvaardiging telkens weer waarom het dan of dan aan bod komt), vergadert en verslagen maakt over vakoverschrijdende (nu transversale) eindtermen voor elke leerling en zo vele andere (nutteloze) administratieve items.
Eigenlijk is het eenvoudig: taken, toetsen en examens zijn moeten een weergave zijn van de eindtermen (zonder dat daarvoor extra papier vuilgemaakt moet worden), remediëring (extra oefeningen) moet voldoende zijn zonder daarbij extra verslagen te maken, ... . Administratie om de inspectie te plezieren (lees: hun werk te verminderen) moet stoppen. Liever dat ze in de klas komen zitten en een les meevolgen.
