Meer vrijheid voor de leraar
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Het plezier van het lesgeven wordt de kop ingedrukt door al die eindtermen die vaak niet te realiseren zijn. De nieuwe handboeken zien er 'leuk' uit maar moet elke les dan wel leuk zijn? Wanneer ik mijn lesvoorbereidingen van pakweg 15 jaar geleden bekijk, dan zie ik vooral veel variatie maar ook veel kennis. De vaardigheden zijn tijdrovend en bezorgen iedereen de nodige stress. De doorlichting werkt allesbehalve motiverend en ze geven het zelf toe : het interesseert hen echt niet dat een leraar goed les geeft. Alles moet op papier staan, alle eindtermen moeten gerealiseerd worden. Vertalingen, woordenlijsten, driloefeningen zijn uit den boze terwijl die nochtans erg nuttig kunnen zijn. Kortom, geef de leraar weer ademruimte, laat hem weer zijn ding doen, laat ons weer de kennis primeren, laat ons weer terugkeren naar hoe het vroeger was !
