Meer voorbereidingstijd!
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Meer tijd om lessen voor te bereiden, educatief materiaal te maken, te overleggen met collega's, ... In het basisonderwijs krijgen leerkrachten hier nauwelijks tijd voor. Hierdoor ontstaat er heel wat weekendwerk en moet er geregeld tot in de late uurtjes gewerkt worden.
Meer voorbereidingstijd kan zorgen voor een betere kwaliteit van onderwijs. Daarnaast zorgt het ook voor een betere samenwerking tussen leerkrachten (vb. via co-teaching).
Een leerkracht zou minstens één dag per week de tijd moeten krijgen om lessen voldoende voor te bereiden, administratief werk in orde te brengen, ... Daarnaast denk ik ook aan oudercontacten, leerlingbesprekingen, overlegmomenten met externen (zoals het CLB), ...
Een werkplek met alle nodige voorzieningen (laptop, internet, documentatie, vergaderruimte, ...) zouden hierbij geen overbodige luxe zijn.
