Ga naar de hoofdinhoud

Meer incentives en verbeteringen voor zij-instromers

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Een van mijn medestudenten van de lerarenopleiding zei een veelzeggende zin: "Het eerste wat je leert in de lerarenopleiding (master) is waarom er te weinig leraren zijn." 

De theoretisch onderwijs in de studies wordt niet als erg relevant ervaren voor het praktische beroep. Deeltijds studeren is nauwelijks te combineren met een baan, zelfs niet met een verkort traject dat zich uitstrekt over drie jaar. De universiteitsexamens op hetzelfde moment als de schoolexamens veroorzaken een enorme druk: Zorg ik goed voor de examens van mijn leerlingen of investeer ik de tijd in mijn eigen studies?

Suggesties voor verbetering:

Studie: meer "hands-on"-opleiding en minder theorie voor loopbaanwisselaars, en meer hulp bij time management. Een verkorte opleiding toestaan voor vakken die u reeds onderwijst, in plaats van vakken die u jaren geleden hebt gestudeerd.

Afschaffing van de bijna drie jaar durende "proefperiode" die je moet doorlopen voordat je een aanstelling kunt krijgen. Ik hou van mijn job, maar het is stresserend dat ik elk jaar in juli niet weet waar ik in september zal werken, en of het geld genoeg zal zijn om mijn gezin te voeden.

Neem de grootte van de klas mee in de berekening van de te werken uren (klassen met 20 leerlingen vereisen veel meer tijd dan klassen met 3 leerlingen.)

Het verbeteren van systemen zoals Smartschool. Als je op drie scholen lesgeeft, ben je gedwongen een papieren agenda bij te houden omdat de systemen niet zinvol tot één agenda kunnen worden gecombineerd zonder een IT-diploma.

Flexibele hulp bij moeilijke klassen, bijvoorbeeld door tijdelijk een tweede leerkracht in te zetten.

Meer vroegtijdig waarschuwingssysteem tegen burn-out voor beginnende leerkrachten.

In het algemeen: Kleinere klassen. In kleinere klassen kunt u doelgericht werken en successen zien, waardoor u meer voldoening in uw werk ervaart.

Officiële updates

Laatste update: 27 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik ben zelf zijinstromer. Ik heb het ongeluk dat ik maart 2019 instroomde. Dit betekent dat ik geen nuttige werkervaring kan meenemen. Mijn collega's die vanaf september 2020 instromen kunnen dit wel. Dit is discriminerend. Het is nochtans dankzij die nuttige werkervaring dat ik mijn LIO en TADD succesvol kon afronden en ondertussen met veel voldoening en goed gevulde pedagogisch-didactische rugzak voor de klas sta.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Veerle Van Geluwe heel terechte opmerking. Waarom alle zij-instromers niet op dezelfde lijn plaatsen? Wat elders op gelijke voet kan gebeuren (meenemen van alle werkervaring), moet toch in het onderwijs ook kunnen? Het kan toch niet de bedoeling zijn om interne competitie en afgunst binnen de leraarskamer te bevorderen?
  • 1 like
Totaal aantal likes: 5, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 24 mei 2021

Huidige status

IDEE

Tags

(leraren)opleiding
Loopbaan
(Zorg)ondersteuning