Meer incentives en verbeteringen voor zij-instromers
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Een van mijn medestudenten van de lerarenopleiding zei een veelzeggende zin: "Het eerste wat je leert in de lerarenopleiding (master) is waarom er te weinig leraren zijn."
De theoretisch onderwijs in de studies wordt niet als erg relevant ervaren voor het praktische beroep. Deeltijds studeren is nauwelijks te combineren met een baan, zelfs niet met een verkort traject dat zich uitstrekt over drie jaar. De universiteitsexamens op hetzelfde moment als de schoolexamens veroorzaken een enorme druk: Zorg ik goed voor de examens van mijn leerlingen of investeer ik de tijd in mijn eigen studies?
Suggesties voor verbetering:
Studie: meer "hands-on"-opleiding en minder theorie voor loopbaanwisselaars, en meer hulp bij time management. Een verkorte opleiding toestaan voor vakken die u reeds onderwijst, in plaats van vakken die u jaren geleden hebt gestudeerd.
Afschaffing van de bijna drie jaar durende "proefperiode" die je moet doorlopen voordat je een aanstelling kunt krijgen. Ik hou van mijn job, maar het is stresserend dat ik elk jaar in juli niet weet waar ik in september zal werken, en of het geld genoeg zal zijn om mijn gezin te voeden.
Neem de grootte van de klas mee in de berekening van de te werken uren (klassen met 20 leerlingen vereisen veel meer tijd dan klassen met 3 leerlingen.)
Het verbeteren van systemen zoals Smartschool. Als je op drie scholen lesgeeft, ben je gedwongen een papieren agenda bij te houden omdat de systemen niet zinvol tot één agenda kunnen worden gecombineerd zonder een IT-diploma.
Flexibele hulp bij moeilijke klassen, bijvoorbeeld door tijdelijk een tweede leerkracht in te zetten.
Meer vroegtijdig waarschuwingssysteem tegen burn-out voor beginnende leerkrachten.
In het algemeen: Kleinere klassen. In kleinere klassen kunt u doelgericht werken en successen zien, waardoor u meer voldoening in uw werk ervaart.
