Master onderwijs voor de klas!
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
In het basisonderwijs wordt momenteel op geen enkele manier gestimuleerd om een master diploma te halen. Nochtans blijkt uit onderzoek dat het net in het basisonderwijs zo belangrijk is om met correcte inzichten aan de slag te gaan. Ik wil hierbij heel graag aansluiten op een ander idee waarin gesteld wordt dat onderzoeksresultaten meer tot op de klasvloer gebracht moeten worden.
Zo lijkt het me belangrijk om na de lerarenopleiding basisonderwijs een vervolgtraject te voorzien: een schakel en masterjaar, om zo te kunnen afstuderen als Master in het (basis)Onderwijs. Uiteraard zal het ook nodig zijn om de Masters binnen het basisonderwijs dan ook naar dit niveau te gaan vergoeden. Momenteel zoeken masters Onderwijswetenschappen bijvoorbeeld steeds een job in het secundaire onderwijs, omdat ze daar correct ver-/beloond worden.
Masters in het basisonderwijs gaat de kwaliteit van het basisonderwijs doen stijgen, de leraar professioneler maken, de brug naar onderzoek eenvoudiger maken en leerkrachten langer in hun functie behouden geloof ik.
