Ga naar de hoofdinhoud

Master onderwijs voor de klas!

Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"

Ga naar het project

In het basisonderwijs wordt momenteel op geen enkele manier gestimuleerd om een master diploma te halen. Nochtans blijkt uit onderzoek dat het net in het basisonderwijs zo belangrijk is om met correcte inzichten aan de slag te gaan. Ik wil hierbij heel graag aansluiten op een ander idee waarin gesteld wordt dat onderzoeksresultaten meer tot op de klasvloer gebracht moeten worden.

Zo lijkt het me belangrijk om na de lerarenopleiding basisonderwijs een vervolgtraject te voorzien: een schakel en masterjaar, om zo te kunnen afstuderen als Master in het (basis)Onderwijs. Uiteraard zal het ook nodig zijn om de Masters binnen het basisonderwijs dan ook naar dit niveau te gaan vergoeden. Momenteel zoeken masters Onderwijswetenschappen bijvoorbeeld steeds een job in het secundaire onderwijs, omdat ze daar correct ver-/beloond worden.

Masters in het basisonderwijs gaat de kwaliteit van het basisonderwijs doen stijgen, de leraar professioneler maken, de brug naar onderzoek eenvoudiger maken en leerkrachten langer in hun functie behouden geloof ik.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(15)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
niet akkoord. In alle landen van de EU is het niveau van de opleiding Master! De kwaliteit van het onderwijs is daar niet betekenisvol beter, in tegendeel... Wat ik wel vind is dat de opleidingen een generieke, gemeenschappelijke stam moeten opgelegd krijgen want in de lerarenopleidingen is er te veel verleuking en de pedagogie van de 'kijkcijfers' . Men vergeet dat studenten ook behoefte hebben aan wetenschappelijke, actuele kennis. Er is niks mis met de leerkracht die kennis overdraagt ... Er is ook niks mis met een student een cursus te laten blokken
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Zeer boeiend idee! Een betere mengeling tussen bachelor- en masteropleidingen binnen en lerarenteam kan enorm waardevol zijn. Momenteel is het weinig aantrekkelijk om na het volgen van een educatieve Master terug te keren naar het (basis)onderwijs. Er is geen financiële compensatie en er is te weinig speelruimte binnen de job. Alle leerkrachten krijgen eenzelfde soort takenpakket waarin weinig ruimte is voor onderzoek, vernieuwing, ... De loopbaan is vlak en onvoldoende uitdagend.
    • 2 likes
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Op welke manier zet je de masters dan in? Ik zou het zeker zinvol vinden, maar dan vind ik dat er wel meer of andere verwachtingen mogen zijn van een master. Ik vind niet dat je een bachelor en master dan gewoon naast elkaar kan zetten in de klas, en ze hetzelfde doen maar de master meer verdiend. Ik verwacht dan dat hun functie in de school specifieker of duidelijker wordt uitgewerkt, zodat ze effectief een meerwaarde zijn voor de school.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Sarah Bauters Dat klopt. Het vraagt inderdaad om het opnieuw uitdenken van functieprofielen. Ik geloof dat er verschillende terreinen zijn binnen het basisonderwijs waar je de 'masters' zou kunnen inzetten, afhankelijk van school tot school. Maar gewoon voor de klas zijn ze volgens mij ook al zeer waardevol, aangezien je daar het verschil maakt. Wel zal het zaak zijn om ervoor te zorgen dat deze masters hun expertise kunnen delen en hier dus tijd en ruimte voor krijgen. Ik denk dan aan taken die naast de (eventueel iets kleinere) lesopdracht worden opgenomen in het kader van gedeeld leiderschap, in eerste instantie i.f.v. kwaliteitszorg! Dit kan gaan over het deelnemen aan een IKZ team binnen de school, het voorzitten van een werkgroep rond bepaald leergebied, het (gezamenlijk) uitwerken van een outputbeleid, het vertalen en implementeren van een schoolvisie, het coachen van collega's binnen een bepaalde expertise (vb: differentiatie),... etc. Kansen te over denk ik. Maar het klopt dat de klassieke indeling van functies herbekeken zal moeten worden. Dit met kans om iedereen, zowel bachelors als masters, efficiënter in te zetten.
    • 2 likes
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Kelly Thyssen toffe ideeën! Op die manier is het zeker zinvol en een meerwaarde.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Sarah Bauters De verloning is inderdaad een heikel punt. Masters hebben dan wel een jaartje langer gestudeerd, maar het loonverschil tussen masters en bachelors is dermate substantieel dat het veel ongenoegen zal opwekken bij de minder betaalde maar even hard werkende bachelors.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Je kunt hetzelfde zeggen van het secundair onderwijs: al die masters zijn wetenschappelijk geschoold en (ook) als onderzoeker opgeleid. Waarom worden die niet aangemoedigd om effectief onderzoek te doen en te publiceren? Een grote middelbare school zou eigenlijk jaarlijks een rapport moeten publiceren met daarin al het onderzoekswerk dat door de leraren is gebeurd. Zo'n kennisgedreven schoolcultuur zal wellicht een grotere invloed hebben op de onderwijskwaliteit dan de regelneverij die ons tijdperk zo kenmerkt.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Werner Govaerts Akkoord, al durf ik te denken dat al die wetenschappelijk geschoolde masters soms ook net dat beetje didactische basiskennis missen. Ook daar liggen dus kansen, waar masters dan weer van bachelors kunnen leren.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Helemaal akkoord! Zelfde geldt voor eerste graad secundair onderwijs en buitengewoon onderwijs! Uit ervaring ken ik de meerwaarde van een praktijkgerichte masteropleiding. Helaas kan dat nog nietnin België. Ik volgde de master educational needs noodgedwongen in Nederland. Mijn professionaliteit kreeg een enorme boost! Het onmiddellijk kunnen onderzoeken en verbeteren van de praktijk, gebaseerd op onderbouwde theorieën.
    • 3 likes
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Masters in het basisonderwijs ben ik genegen, maar dan zal de combinatie opleiding en werk toch veel beter moeten uitgebouwd worden dan nu het geval is. Ook stel ik mij vragen bij de verloning. Een masterloon zit in de grootteorde van die van de directeur bao, die zeer veel verantwoordelijkheid draagt en de school aanstuurt.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Persoonlijk vind ik het vooral interessant om een masteropleiding te volgen wanneer je al een paar jaar werkervaring hebt. Vooral de combinatie van werk en het volgen van een master is zo interessant. Je kan onmiddellijk concrete voorbeelden uitwerken voor je master.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Barbara Defreyne Klopt denk ik! Het lijkt me ook heel belangrijk om steeds de mix tussen bachelors en masters te behouden OF om er minstens voor te gaan dat voor deze academische master er een professionele bachelor moet genoten worden, inclusief véél stage. De didactische basiskennis doe je echter daar op.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Het kan een interessant traject zijn, voor sommigen direct na hun basisopleiding voor andere na enkele jaren op de werkvloer. Ook bacheloropleiding en masteropleiding die verregaander samenwerken kan een verrijking opleveren voor beiden.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Sam Binon Akkoord. Indien het na hun basisopleiding komt, zou ik wel een soort schakeljaar inbouwen waarin er veel stage wordt gelopen. De praktijkervaring is hier toch echt wel zinvol en noodzakelijk lijkt me. Ik geloof net als @Barbara Defreyne nog net iets meer in het traject waarin je eerst enkele jaren voor de klas hebt gestaan.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Kelly Thyssen : ik denk dat het een interessant discussie is om te zien wat de finaliteit zou moeten zijn van die master in de lagere school... tot hiertoe was een master (in mijn hoofd) van insteek minder gericht op een praktijk als in "voorbereiden op een job". Als we denken aan (toekomstige) leerkrachten die allemaal een masteropleiding zouden gedaan hebben dan wordt misschien weer wat anders. ik onderschrijf trouwens de meerwaarde van praktijk (en durf luidop dromen wat die meerwaarde wel niet zou zijn als iedereen eerst wat praktijk opdeed)
        Totaal aantal likes: 31, totaal aantal dislikes: 0
        . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓

        Geplaatst door

        onbekende auteur op 26 april 2021

        Huidige status

        Populair idee

        Tags

        Kwaliteit
        Professionaliteit
        Loopbaan