Maak de educatieve master minder zwaar en vermijd burn-outs en drop-outs
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
De educatieve master staat nog in haar kinderschoenen. Hoewel er veel goede bedoelingen waren, lijkt het in de praktijk het omgekeerde effect te hebben: de verhalen over burn-out en overspanning van medestudenten in de lerarenopleiding zijn niet bij te houden. Veel studenten vallen uit of raken gedegouteerd van het onderwijs. Er is te veel administratie en overbodige ballast. Het overgrote aandeel van de studenten heeft reeds een master en heeft dus al bewezen inzicht en onderzoeksvaardigheden te hebben. Toch moeten alle studenten een (tweede) thesisonderzoek schrijven en moet er bijvoorbeeld aangevuld worden met theoretische keuzevakken, die soms niet eens met onderwijs te maken hebben, om toch aan 60 studiepunten te geraken. Deze theoretische onderdelen schrappen en vervangen door meer kans om praktijkervaring op te doen (en vooral om stages goed voor te bereiden), zou het programma lichter kunnen maken en meer aansluiten bij waar deze master graduates nood aan hebben.
