Ga naar de hoofdinhoud

Luister naar mensen die deze oefening al hebben gemaakt.

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Ik heb niet het hele forum nagelezen, maar ik maak me sterk dat we een samenvatting kunnen vinden in een document en een folder van enkele maanden geleden.

Dit forum is een goed idee, hoe meer mensen hun idee kunnen geven, hoe beter. Maar is dit de vernieuwende bijdrage aan het beleidsdossier? Het doet me wat denken aan mijn leerlingen die wild enthousiast een enquête opstellen over iets, maar zich nog niet hebben afgevraagd of dit de beste onderzoeksmethode is. Dit voelt voor mij aan als een grote bodemloze put om ideeën als los zand in te storten. Waarom niet vertrekken van oefeningen die al gebeurd zijn? Waarom niet vertrekken vanuit de overlegplatformen die al bestaan? Wat met de conclusies van het tijdsbestedingsonderzoek? Waarom niet vertrekken vanuit internationale onderzoeksliteratuur over onderwijs, onderwijsbeleid en HR-management? Onze eigen preventiediensten en de SERV hebben bv een massa aan data over werkbaarheidsindicatoren, aangevuld met onderzoek door hogescholen en universiteiten.

Spreek me gerust tegen als ik hier iets mis.

Officiële updates

Laatste update: 17 mei 2021

Reacties(5)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Personen die in het onderwijs staan hebben vaak ervaringen en ideeën die je niet noodzakelijk in al of niet lijvige rapporten terugvindt. Participatie via deze bevraging is een democratische kans. Gedeeld onderwijs krijgt een kans! Toe te juichen.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Is het ook niet een kwestie van een breder draagvlak dat via dit platform aanvullend kan gezocht worden? Ik hoorde bijvoorbeeld van dit platform via de Vlaamse Scholierenkoepel en het LinkedIn kanaal, waar bv personen op actief zijn die op dit moment misschien niet in het onderwijs staan maar bv in een recent verleden wel leerkracht waren (en bv omwille van een aantal structurele problemen zoals ze hier gesteld worden er uit zijn gestapt) of personen die in een rol van ouder bij scholen betrokken zijn, of personen die bijna afgestudeerd zijn in een lerarenopleiding en via hun stages een inkijk in verschillende scholen hebben gekregen en nu gaan beslissen of ze voor het onderwijs gaan of niet. Via dit platform kunnen m.i. meer individuen, allen betrokken bij de rol van onderwijs in de samenleving zonder in strikte zin onderwijsexpert te zijn, een breder perspectief geven. Vanuit het gegeven dat onderwijs een belangrijke pijler in de samenleving is, waaraan elke belastingbetaler terecht bijdraagt en van kan genieten, juich ik deze open bevraging alvast toe.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Ingeborg Vijgen Absoluut, je slaat de nagel op de kop! :) De doelgroepen die je beschrijft zijn profielen die we héél graag met dit platform wilden bereiken. En het tweede wat je zegt klopt ook. Ik ben blij dat je de bevraging toejuicht - ik heb de indruk, gezien de actviteit op dit platform - dat nog wat mensen dat doen. Hoopgevend!
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @Simon Grymonprez In de eindspurt kan er misschien nog een extra communicatieve boost gegeven worden, door de Vlor en partners (vb via lerarenopleidingen in Vlaanderen/ouderraden/ vdab etc), en nog eens extra via sociale mediakanalen deze doelgroepen aan te moedigen aan de bevraging deel te nemen?
          Geplaatst door:onbekende auteur
          5 jaar geleden
          Dag Stefaan, Veel dank voor je reactie! Het is zeker niet de bedoeling van dit ideeënplatform om al het werk dat al gedaan is over te doen of aan de kant te schuiven. Dit platform kan perfect aanvullend naast de bestaande oefeningen bestaan. Met dit project wil de Vlor een nieuwe stap in dit (soms moeilijke) beleidsdossier zetten. Onder meer om een dynamiek op gang te brengen doen we dat 'met' de leraar, niet alleen 'over' de leraar. Dat is een belangrijk uitgangspunt van ons project 'De leraar op school en in de samenleving'. Dit ideeënplatform is dan ook maar een deeltje van een groter geheel. Voorafgaand aan dit ideeënplatform hebben we een referentiekader opgesteld (met leraren), de analyse en verwerking van dit ideeënplatform gebeurt ook mét leraren (en ook met experten trouwens!). Het project levert input voor de reguliere, representatieve advieswerking van de Vlor. Dit project kadert dus wel degelijk binnen een bestaand overlegplatform: namelijk de strategische adviesraad voor het beleidsdomein O&V. Op het moment van advisering worden natuurlijk ook andere bronnen aangeboord- zoals de kennis, expertise of aanbevelingen van onze leden. Groeten, Simon Grymonprez (stafmedewerker bij de Vlor) simon.grymonprez@vlor.be
            Totaal aantal likes: 4, totaal aantal dislikes: 0
            . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

            Geplaatst door

            onbekende auteur op 11 mei 2021

            Huidige status

            IDEE

            Tags

            Overheid