Luister naar mensen die deze oefening al hebben gemaakt.
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Ik heb niet het hele forum nagelezen, maar ik maak me sterk dat we een samenvatting kunnen vinden in een document en een folder van enkele maanden geleden.
Dit forum is een goed idee, hoe meer mensen hun idee kunnen geven, hoe beter. Maar is dit de vernieuwende bijdrage aan het beleidsdossier? Het doet me wat denken aan mijn leerlingen die wild enthousiast een enquête opstellen over iets, maar zich nog niet hebben afgevraagd of dit de beste onderzoeksmethode is. Dit voelt voor mij aan als een grote bodemloze put om ideeën als los zand in te storten. Waarom niet vertrekken van oefeningen die al gebeurd zijn? Waarom niet vertrekken vanuit de overlegplatformen die al bestaan? Wat met de conclusies van het tijdsbestedingsonderzoek? Waarom niet vertrekken vanuit internationale onderzoeksliteratuur over onderwijs, onderwijsbeleid en HR-management? Onze eigen preventiediensten en de SERV hebben bv een massa aan data over werkbaarheidsindicatoren, aangevuld met onderzoek door hogescholen en universiteiten.
Spreek me gerust tegen als ik hier iets mis.
