Luister naar het werkveld
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Je kan vandaag de krant of sociale media niet openen of er is wel ergens iemand die zijn zegje wil doen over onderwijs. Iedereen denkt altijd maar dat hij/zij alles over onderwijs weet. Iedereen heeft inderdaad ooit ook wel eens op de schoolbanken gezeten maar daar stopt het dan ook.
Wie nooit of slechts heel beperkt voor de klas heeft gezien, weet eigenlijk totaal niet wat er allemaal in de klas gebeurt. Er zijn al heel veel onderzoeken e.d. opgezet die uiteindelijk tot een conclusie komen die elke betrokken leerkracht zelf ook wel weet. Daar hebben we geen onderzoek voor nodig.
Te veel instromers (jong en oud) kiezen op dit ogenblik voor onderwijs vanuit de verkeerde instelling, zoals bv. veel vakantiedagen. Als dit je motivatie is dan houd je onderwijs niet vol. Onderwijs is een roeping! Uren voor de klas, heel vele uren bijscholing, verbeterwerk, ontwerp van nieuwe lessen en ga zomaar door, zonder dan nog van de overdreven administratie te spreken die zich heden ten dage opdringt.
Daarom:
Leidt capabele gedreven mensen op en respecteer ze dan ook! Het probleem zal niet opgelost worden door hier en daar wat ondersteuning toe te voegen. Dat zijn pleisters op een open wonde.
Zorg voor rust in het onderwijs en breng niet steeds nieuwe structuren, afspraken, leerplannen,....
Zorg voor vertrouwen en respect voor de leerkracht.
Schaf de vaste benoemingen af.
Begin (in deze digitale tijden) met aan elke leerkracht een computer te geven en ander werkmateriaal zodat niet elke leerkracht alles uit eigen zak moet betalen.
En vooral: als je niet zelf voor de klas staat, houd dan je mond! Schoenmaker blijf bij je leest!
