Ga naar de hoofdinhoud

loon naar werk en verantwoordelijkheid

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Een leerkracht praktijk in de derde graad SO moet 29 lesuren presteren voor een voltijdse wedde, een leerkracht LO of algemene vakken in de derde graad moet voor een voltijdse wedde 20 lesuren presteren. Dat is niet meer van deze tijd. Beiden staan ze voor dezelfde doelgroep en de praktijkopleiding is - zeker in de A-finaliteit- erg belangrijk. Toch worden door deze verloning leerkrachten praktijk onrechtstreeks minderwaardig geacht. Of is de redenering dat een les praktijk minder voorbereiding of verbeterwerk met zich meebrengt hier een mogelijke verklaring? Het aantal zorgleerlingen in de A-finaliteit is erg toegenomen, differentiëren - begeleiden op maat - aangepast werk voorzien - gedurende meer dan 10 lesuren per week een pittige doelgroep coachen, opvoeden en vaardigheden aanleren is erg belastend.

Voor een voltijdse opdracht algemene vakken in het SO geef je in de derde graad 20 uur les, in de tweede graad 21 uren en in de eerste graad 22 lesuren... waarom deze verschillen? Op basis van het diploma van de leerkracht... waarbij een bachelor vaak pedagogisch sterker is onderlegd dan een master of een leerkracht die in het volwassenonderwijs een pedagogische bekwaamheid behaalde.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(1)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Terechte opmerking. Ik ben zelf master in een ASO richting in de derde graad. Ik denk dat ik meer dan genoeg werk met mijn 20 lesuren en alles wat daar bij hoort. Ik geraak er vooral niet wijs uit dat zoveel collega's meer uren moeten doen voor hetzelfde loon ...
  • 3 likes
Totaal aantal likes: 11, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 26 april 2021

Huidige status

IDEE