loon naar werk en verantwoordelijkheid
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Een leerkracht praktijk in de derde graad SO moet 29 lesuren presteren voor een voltijdse wedde, een leerkracht LO of algemene vakken in de derde graad moet voor een voltijdse wedde 20 lesuren presteren. Dat is niet meer van deze tijd. Beiden staan ze voor dezelfde doelgroep en de praktijkopleiding is - zeker in de A-finaliteit- erg belangrijk. Toch worden door deze verloning leerkrachten praktijk onrechtstreeks minderwaardig geacht. Of is de redenering dat een les praktijk minder voorbereiding of verbeterwerk met zich meebrengt hier een mogelijke verklaring? Het aantal zorgleerlingen in de A-finaliteit is erg toegenomen, differentiëren - begeleiden op maat - aangepast werk voorzien - gedurende meer dan 10 lesuren per week een pittige doelgroep coachen, opvoeden en vaardigheden aanleren is erg belastend.
Voor een voltijdse opdracht algemene vakken in het SO geef je in de derde graad 20 uur les, in de tweede graad 21 uren en in de eerste graad 22 lesuren... waarom deze verschillen? Op basis van het diploma van de leerkracht... waarbij een bachelor vaak pedagogisch sterker is onderlegd dan een master of een leerkracht die in het volwassenonderwijs een pedagogische bekwaamheid behaalde.
