lestijden niet enkel berekenen o.b.v. leerlingenaantal van voorgaande schooljaar
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Weinig mensen kiezen nog voor het onderwijs en als ze ervoor kiezen, haken ze snel weer af omwille van de werkonzekerheid tijdens de eerste jaren. Een snellere benoeming zoals de Vlaamse regering heeft beslist lost dit probleem niet op, maar creëert wel nieuwe problemen.
De werkonzekerheid komt volgens mij vooral voort uit het vaak sterk wisselende lestijdenpakket dat de school krijgt toegewezen om de school te organiseren. Is het niet mogelijk om die uren niet enkel meer te berekenen op basis van de situatie van 1 februari van het voorgaande schooljaar, maar op basis van het gemiddelde van een aantal jaren, zodat de fluctuaties wat afgezwakt worden?
