Leraren worden masters
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Als we willen dat leerkrachten de uitdagingen in de toekomst aankunnen, moeten we hen behandelen als professionals en niet als uitvoerders. Daartoe zou het interessant zijn, mochten er meer masters werken in scholen. Zelf ben ik lerarenopleider op bachelorniveau. De huidige bacheloropleiding biedt leerkrachten de mogelijkheid om te functioneren in het huidige onderwijs en is zeker een zeer zinvolle opleiding. Ik pleit niet voor het academiseren van de huidige opleiding. Wat mij betreft is het ook niet nodig dat iedere leerkracht master wordt. Het lijkt me tevens het meest waardevol dat leerkrachten eerst genoeg werkervaring opdoen alvorens te academiseren. Het zou goed zijn dat ze na een jaar of twee de mogelijkheid krijgen om t een aangepaste master voor leerkrachten. (De huidige opleidingen pedagogiek of ondewijskunde zijn hier niet altijd op afgestemd.) In heel wat andere landen (Canada, Vietnam, ...) kunnen ze tijdens hun loopbaan een master halen. Die opleiding is afgestemd op werkstudenten en biedt tevens ondersteuning aan het onderwijsveld. Leerkrachten die de opleiding voltooien, kunnen bogen op een loonvoordeel, en krijgen vanaf dan ook toegang tot meerdere taken binnen het onderwijs. Masters in het onderwijs zou (misschien) de status van leerkrachten ook verhogen.
