Ga naar de hoofdinhoud

Leraren worden masters

Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"

Ga naar het project

Als we willen dat leerkrachten de uitdagingen in de toekomst aankunnen, moeten we hen behandelen als professionals en niet als uitvoerders. Daartoe zou het interessant zijn, mochten er meer masters werken in scholen. Zelf ben ik lerarenopleider op bachelorniveau. De huidige bacheloropleiding biedt leerkrachten de mogelijkheid om te functioneren in het huidige onderwijs en is zeker een zeer zinvolle opleiding. Ik pleit niet voor het academiseren van de huidige opleiding. Wat mij betreft is het ook niet nodig dat iedere leerkracht master wordt. Het lijkt me tevens het meest waardevol dat leerkrachten eerst genoeg werkervaring opdoen alvorens te academiseren. Het zou goed zijn dat ze na een jaar of twee de mogelijkheid krijgen om t een aangepaste master voor leerkrachten. (De huidige opleidingen pedagogiek of ondewijskunde zijn hier niet altijd op afgestemd.) In heel wat andere landen (Canada, Vietnam, ...) kunnen ze tijdens hun loopbaan een master halen. Die opleiding is afgestemd op werkstudenten en biedt tevens ondersteuning aan het onderwijsveld. Leerkrachten die de opleiding voltooien, kunnen bogen op een loonvoordeel, en krijgen vanaf dan ook toegang tot meerdere taken binnen het onderwijs. Masters in het onderwijs zou (misschien) de status van leerkrachten ook verhogen.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(6)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
In alle andere landen van de EU is de opleiding een Masterniveau. De kwaliteit is niet beduidend beter... Kwaliteit heeft dus niet zo veel met opleidingsniveau te maken... zie Pisa (2021). Bovendien gaat vermastering zeer veel geld kosten (tel maar eens uit) en dat is er jammer genoeg niet, tenzij men nog een gasbel vindt. in de Kempen of zo.. Wat ik wel vind is dat er nood is een een gemeenschappelijke of generieke stam aan opleidingsinhouden. Er is m. i. te veel verleuking en te veel 'pedagogie van de kijkcijfers' in de LO. Door de autonomie van de instellingen, ingeschreven in het hogeschooldecreet van 1996, ontstaat er een wirwar van visies en modellen. De leukste opleiding snoept immers makkelijk studentjes af van hogescholen die uitgaan van de basiskennis. Jonge mensen met een hart voor kinderen hebben eerder nood aan houvast en zekerheden. In een volgende stap kunnen ze dan 'freewheelen'. en een persoonlijke stijl ontwikkelen.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    We hebben in het onderwijs vooral nood aan 'boots on the ground'. Liever geen theoretici die ons vertellen wat zij vinden dat we moeten doen, maar mensen die mee in de klas staan en ons vanuit hun ervaring helpen.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Het lijkt me niet noodzakelijk dat elke leerkracht een master diploma op zak heeft, er zijn heel wat topleerkrachten voor wie een dergelijke opleiding misschien niet zinvol of nodig is. Niet elke leerkracht moet in dezelfde mate aan onderzoek doen, etc. Het lijkt me echter wel noodzakelijk dat er een betere mengeling is, zeker binnen het basisonderwijs. Leerkrachten met een masterdiploma kunnen andere kennis en vaardigheden binnenbrengen in een school. Ze kunnen ingezet worden bij onderzoek, vernieuwing, ondersteuning, ... Er bestaan momenteel al waardevolle vervolgopleidingen (vb. Master in de educatieve studies). Opleidingen die erop voorzien zijn om diezelfde leerkrachten opnieuw in het werkveld te krijgen. Met oog op een kwaliteitsverhoging van ons onderwijs. In het werkveld is er echter op geen enkele wijze een financiële tegemoetkoming voor het volgen van zo'n extra opleiding. Daarnaast is er binnen het onderwijs ook nauwelijks tijd en ruimte voor onderzoek, vernieuwing, ... Vrijwel elke leerkracht krijgt eenzelfde soort takenpakket. Er wordt te weinig gekeken wat leerkrachten met een extra opleiding concreet kunnen betekenen voor de school. Hierdoor gaat het doel van een extra masteropleiding jammer genoeg een beetje verloren. Hoe kan je deze leerkrachten anders inzetten en hoe kan je het werkveld ook aantrekkelijk maken voor hen? Leerkrachten met een grote honger naar kennis, onderzoek, vernieuwing, ... zitten anders snel op hun honger.
      • 2 likes
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Ik merk in mijn kring dat sterke studenten lerarenopleiding gepusht worden om direct na hun basisopleiding een vervolgopleiding te volgen als master en vervolgens niet lijken terug te keren naar het lerarenberoep waar we zo'n sterke krachten echt nodig blijven hebben. Onder sterke studenten vallen zeker deze die qua klasmanagement, werkkracht en begeesteringsvermogen er bovenuit schieten en niet enkel deze die goede examens afleggen. Vooral die eerstgenoemde groep is doodjammer om te zien vertrekken. Want je mag nog zoveel opleidingen volgen, dit leer je nooit aan ! Dat ben je gewoon ! Misschien moeten deze competenties hoger ingeschat worden. Ik ben er ook van overtuigd dat een leerkracht die eerst praktijkervaring opdoet en na enkele jaren een verdiepende opleiding volgt, veel meer meeneemt en diepgang geeft als hij zijn opdracht als leerkracht weer opneemt. Met gewoon extra vorming ben je niet zoveel. Deze verbinden en omzetten in de praktijk is het hoger doel.
      • 2 likes
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Ook bij ons is het mogelijk om tijdens je loopbaan een master te halen in een opleiding die afgestemd is op werkstudenten. Het loonvoordeel zie ik echter voorlopig nog niet verschijnen op mijn loonbrief... ;-)
      • 1 like
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Niet elke leerkracht beschikt over de competenties om te slagen in een academische opleiding. Praktijkleerkrachten beschikken over zeer waardevolle competenties op technisch vlak. Op pedagogisch vlak hebben zij soms wel extra nood aan opleiding maar een academische opleiding zullen ze zeker niet volgen. Ik vrees ervoor dat deze praktijkleerkrachten nog meer als tweederangsleerkrachten zullen worden behandeld. Als er naast deze masteropleidingen ook een traject voor praktijkleerkrachten wordt uitgebouwd, ben ik akkoord.
      • 2 likes
      Totaal aantal likes: 15, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 26 april 2021

      Huidige status

      Populair idee

      Tags

      (leraren)opleiding