Laatstejaarsstage = co-teaching van enkele maanden
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Stagiair(e)s brengen vaak nieuwe inzichten of een andere manier van kijken binnen in de klas waardoor stages dus in zekere zin een manier zijn om je als leerkracht 'bij te scholen'. Vaak brengen stages echter ook wel wat 'last' mee lesvoorbereidingen nalezen, beoordelingen schrijven, opvolggesprekken voeren (met de stagiair(e) of stagebegeleider) ... en dat allemaal op een relatief korte tijd. Toch wegen de voordelen van een stagiair(e)volgens mij door, zeker wanneer je die voor enkele maanden zou kunnen inschakelen als een soort van co-teacher: je kan makkelijker aan binnenklasdifferentiatie doen, je kan meer inzetten op sterktes (van jezelf en de stagiair(e), maar ook van de leerlingen), je krijgt een extra kijk op je leerlingen, je kan bepaalde administratieve taken delen ... Die langere periode zou dan wel minder belastend moeten zijn qua opvolging door de leerkracht (bv. wegvallen verplichte administratie vanuit de hogeschool). Volgens mij is dit enerzijds goed voor jezelf als leerkracht en je klas en anderzijds voor de stagiair(e) die zo veel meer praktijkervaring kan opdoen dan tijdens de nu geldende stageperiodes (waardoor die meer beslagen aan de start komt wanneer hij/zij afgestudeerd voor de klas komt te staan).
