Ga naar de hoofdinhoud

Laat een leerkracht leerkracht zijn.

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Ons onderwijs is zodanig complex geworden dat een leerkracht basisonderwijs niet meer de veelvuldige duizendpoot kan zijn. Omring de leerkracht met de nodige expertise binnen de school waarop hij kan beroep doen om zijn lesgeven beter en aangenamer te maken (psychologen, opvoeders, zorgleerkrachten, ondersteuners, kinderverzorgers, ict-ers, vlinderleerkrachten die de klas overnemen bij oudergesprekken, ...). Verwacht niet dat een leerkracht door middel van nascholing van een anderhalve dag per jaar alle problematieken de baas kan. Goed onderwijs krijg je , volgens mij, door de leerling en bijgevolg ook de leerkracht te omringen en hem/haar bij te staan waar het kan. Zo houden ze het vol. De nodige omkadering zorgt voor een veiliger gevoel en zorgt ervoor dat de leerkracht het langer zal volhouden.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(5)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Helemaal akkoord. Hierbij heb ik nog een aanvulling. Als leerkracht wetenschappen moeten wij nu constant risicoanalyses doen bij alles wat we organiseren. Veiligheidsfiches, lokalen reviseren, bij elk labo alle producten opzoeken en kijken of het wel veilig genoeg is. We hebben onze expertise en doen dat onbewust bij het voorbereiden van onze lessen. Maar nu moeten we dit ook nog eens allemaal op papier invullen en een hele procedure volgen. Krijg ik nog tijd om mijn lessen voor te bereiden? Ons 'kern'takenpakket wordt steeds uitgebreider. Ik geef al 20 jaar les en besteed bijna nog altijd even veel tijd aan al mijn administratie dan in het begin van mijn carrière. Dit lijkt mij niet normaal. Dit gaat te koste van creativiteit en het doorgeven van kennis aan jongere collega's. Spijtig.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Inderdaad!
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik ga hier helemaal mee akkoord! Daarnaast zou dit team van omkadering ook niet elk jaar mogen veranderen op basis van lestijden/aantal leerlingen. Nu kan je heel moeilijk iets constructief opbouwen. Het is misschien een idee om dit om de 5 jaar maar te herzien, zodat je team tijd krijgt om echt als een team te werken. En de omkadering tijd krijgt om een band met de leerlingen op te bouwen.
  • 5 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Leen Lavens , dat is waar, je kan geen degelijk beleid of een goede visie uitbouwen als de omkadering steeds kan veranderen.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Nood aan omkadering is sinds M- decreet torenhoog!
  • 2 likes
Totaal aantal likes: 25, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 26 april 2021

Huidige status

Populair idee