Kwaliteit in het onderwijs verbeteren.
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project

Kwalitatief onderwijs is volgens mij onderwijs op maat van elk kind. Elk kind moet eerlijke en gelijke kansen krijgen.
Elk kind moet kunnen groeien op zijn eigen manier en tempo mits de juiste omkadering.
Ik las hier reeds een idee van een collega met de oplossing kleinere klassen, maar ook fulltime kinderverzorging per school.
Dat is inderdaad al een eerste stap! Maar hiermee alleen zullen we niet ver komen, want als leerkracht basisonderwijs hebben we niet voldoende kennis van verschillende problematieken.
Daarnaast is er meestal maar een halftijdse of als je geluk hebt een fulltime zorgcoördinator aangesteld voor een volledige school. Als je goed rekent dat er minstens 4 verschillende problematieken in 1 klas aan bod komen en je een school bent met 13 klassen hebt is dit veel te weinig! Dan zwijg ik nog maar van de vele zorg in het gewoon onderwijs dat vaak niet doorgaat, omdat een leerkracht afwezig is of op bijscholing is of... Op die momenten staan deze leerlingen in de kou!
Ik ben er dan ook van overtuigd dat er meer middelen en mensen moeten ingezet worden. Met mensen bedoel ik mensen met expertise vanuit verschillende invalshoeken ik bedoel hiermee therapeuten o.a. psychologen, kinésisten, ergotherapeuten, sociaal werkers, opvoeders, logopedisten... als we samen met de klasjuf onze kennis bundelen bouwen we een groter vangnet op rond alle kinderen van de klas. Niet enkel voor de leerling kan dit een grote hulp zijn ook voor ouders die het soms eens moeilijk hebben of met vragen zitten.
Zit een leerling vast op psychologisch vlak of verloopt de fijne motoriek iets trager of heeft een leerling problemen met taal... of heeft uw kind meer uitdaging nodig? Deze mensen kunnen samen met de klasjuf met uw kind aan de slag.
Daarnaast zal de druk veel lager zijn voor klasleerkrachten omdat zij er niet meer alleen voor staan en zich meer kunnen toespitsen op het lesgeven.
Je hoeft niet ver te zoeken naar dit voorbeeld... men past dit al toe in het buitengewoon onderwijs elke leerling mag zijn wie hij is. Het welbevinden staat centraal, we vertrekken vanuit wie is de leerling? Wat kan de leerling? Waar loopt het moeilijk? Wat loopt goed? Hoe kunnen we samen onze krachten bundelen om deze leerling kansen te geven om verder te ontwikkelen?
Belangrijk! “ Als het welbevinden niet goed zit, komt een kind niet tot leren.”
Dit is ook de reden dat ik de overstap naar het buitengewoon onderwijs gemaakt heb, vertrek vanuit het welbevinden en de talenten van de leerling en bundel alle kennis en expertise om zich verder te laten ontplooien.
Ik wil tot slot nog even benadrukken dat besparen in het onderwijs niet de oplossing is ook niet in het buitengewoon onderwijs als we kwaliteit willen bieden!
