Ga naar de hoofdinhoud

Kleinere klassen

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Om goed en gemotiveerd te kunnen blijven lesgeven, moet je tijd krijgen: tijd om je leerlingen goed te leren kennen, tijd om elke leerling grondig te kunnen volgen en evalueren, tijd om je lessen goed uit te werken, tijd in de klas om dingen uit te proberen... Die tijd is er vaak niet door de grootte van de klasgroepen die maar blijft stijgen. Als je kleinere klassen hebt, komt dit zowel de leerlingen als de leerkracht ten goede.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(18)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Meestal mee eens... Toch is degene die "vooraan" staat nog belangrijker dan de grote van de groep. Ik heb al mensen gezien die een grote groep fantastisch managen. Ook al mensen gezien die een kleine groep gewoon "gemakkelijk" vinden.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Kathleen Desmedt Vroeger klopte dat toen leerlingen nog konden doorstromen naar het bijzonder onderwijs. Ik had soms liever een groep van 24 dan van 16... Nu vind ik het onmogelijk omdat je die bijzondere kinderen in je klas hebt. Je kan differentiëren maar daar zijn grenzen aan wanneer je een deel van je klas een volledig ander traject moet aanbieden is dat niet verantwoord voor de leerkracht maar ook voor die leerlingen die het vaak ook moelijk hebben om zelfstandig te werken.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Karin Deprins Klopt! Er zijn zo'n grote verschillen in leertempo in een doorsnee klas, dat je het gewoon niet meer alleen kunt 'bestieren' in groepen van 25 of meer leerlingen. Bovendien ook steeds meer leerlingen type 3 (gedragsproblemen) in een gewone klas en die eisen zo veel aandacht, dat je niet meer aan de rest toekomt. Die fantastische manager in het bericht hierboven stond vast in een zeer homogene klasgroep. Dergelijke klasgroepen zijn er nu nog nauwelijks, sinds het M-decreet.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Ann VS Inderdaad kinderen met gedragsproblemenaken het bijzonder zwaar. Verder zijn de leerkrachten niet geschoold om aan zulke kinderen therapie te geven. Trouwens daar is geen tijd voor.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Helemaal mee eens. Het lijkt me ook goed om eens naar het Nederlands onderwijssysteem te kijken (niet helemaal top maar zeker interessant). Wanneer we met deze grote klassen moeten blijven werken, zou het interessant zijn om een co-teacher of assistent in de klas te hebben. Ik denk dat er daar nog gemiste kansen zijn.
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        Ik kan dit alleen maar drie maal onderstrepen en zeggen, dit is inderdaad de sleutel. Kleinere klassen van 16-18 leerlingen en een grote klas max 20 leerlingen. Je kan beter sturen, differentiëren en activerende werkvormen gebruiken in kleinere groepen. Leerlingen worden meer aangesproken om te participeren en dat is het kernwoord in leren.... dat lost geen computer op!
        • 3 likes
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        Meer tijd voor overleg zou hier dan ook op zijn plaats zijn.
        • 1 like
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        Door het M- decreet is de nood aan kleinere klassen zeer precair geworden!
        • 1 like
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @Ann VS Inderdaad. Je hebt leerlingen met verschillende stoornissen die elk hun handleiding hebben. Verder zijn er in grote klassen veel meer prikkels. Die geven onrust zeker als je groepswerk, hoekenwerken,...moet doen.
        • 1 like
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @Karin Deprins vooral het samenzitten van extremen (ASS vs. ADHD) maakt het voor alle betrokkenen zeer moeilijk. Er werd o.a. co- teaching beloofd om leerlingen met extra noden te ondersteunen, maar in de praktijk is dit nauwelijks zichtbaar. Nog steeds grote klasgroepen met alle mogelijke leernoden bij elkaar en 1 Leerkracht voor de klas. Differentiëren is nog steeds het modewoord. In theorie mooi, in de realiteit vooral stresserend door de vele snelheden in 1 klas.
          Geplaatst door:onbekende auteur
          5 jaar geleden
          @Ann VS Daarbij heb je dan nog leerlingen met meerdere stoornissen. Een klas met 2 ASS met eigen specifieke aanpak + ADHD + STOSS + nog enkele met dyslectie en dycalculie is geen uitzondering meer. Dat is overleven. O ja CLB kan de vraag naar testing al jaren niet meer aan.
          • 1 like
          Geplaatst door:onbekende auteur
          5 jaar geleden
          @Karin Deprins Ook hier zouden kleinere klassen al veel minder prikkelend ervaren worden door ASS-ers. Een goede verdeling van lln met leerstoornissen over de klassen zou ook de taaklast van de lkr binnen aanvaardbare proporties houden.
            Geplaatst door:onbekende auteur
            5 jaar geleden
            @Ann VS en de beloofde hulp van Weyts en de beloofde subsidies moeten door alle scholen terugbetaald worden. Vergeet de assistenten !
              Geplaatst door:onbekende auteur
              5 jaar geleden
              Klopt zeker voor kleuteronderwijs. Beroepskracht-kindratio zou in Vlaamse kleuterscholen moeten decretaal vastgelegd worden. (zie Nederland -https://www.veranderingenkinderopvang.nl/kwaliteit/wet-ikk/ikk-voor-ondernemers/stabiliteit-en-pedagogisch-maatwerk/beroepskracht-kindratio) Onverantwoord om kleuters in een groep groter dan 12 kinderen te stoppen. Hoe kan je als professional respect krijgen, gewaardeerd worden als je slechts als 'opvang, bewaarschool' aanzien wordt?
              • 2 likes
              Geplaatst door:onbekende auteur
              5 jaar geleden
              In het begin van mijn leraarschap had ik het geluk les te geven aan klassen van 13 tot 15 leerlingen in het ASO. Dit is echt een wereld aan verschil! Je hebt veel makkelijker alle leerlingen mee en kan persoonlijke aandacht geven aan hen allemaal. Eventuele problemen worden sneller opgemerkt en er is meer tijd om er iets aan te doen.
              • 2 likes
              Totaal aantal likes: 53, totaal aantal dislikes: 0
              . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

              Geplaatst door

              onbekende auteur op 27 april 2021

              Huidige status

              Populair idee