Kilometervergoeding wagen en hardware
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Ik verplaats me elke halve dag met een koffer vol gerief. De fiets is geen optie, noch openbaar vervoer. Een km vergoeding is er niet. Rondrijden tussen scholen, meerdere vestigingen per dag is allemaal op eigen kosten. Ook voor leerkrachten die met de auto komen zou mogen zoals in de privé een km vergoeding voorzien worden. Niet iedereen is in staat om de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken.
Misschien kan de overheid ook de elektrische fiets promoten onder leerkrachten die daar wel gebruik van kunnen of willen door fietsen uit te lenen vb een waarborg vragen zodat er goed voor gezorgd wordt en verder de fiets gratis aanbieden. Bepaalde bedrijven geven hun werknemers een fiets of leasen ze. Schaf dan de km vergoeding af voor de fiets in ruil voor een gratis leasing.
Voorzie voor elk lkr om de 5 jaar een degelijke laptop. Veel leerkrachten hebben niks of een sterk verouderd toestel van 8-10 jaar oud.
Ook een goede antivirus, bepaalde software en accessoires moeten voorzien worden. Zonder deze degelijke basis kan men niet verwachten dat het onderwijs gedigitaliseerd wordt en leerkrachten competenties opbouwen. Velen gaan op zoek naar gratis zaken en krijgen heel wat rommel binnen omdat betalende software vaak te duur is of niet kan/mag aangeschaft worden.
