Kerntakendebat
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Onlangs zat de Antwerpse politie in het nieuws: ze waren van plan om kledij met een logo te verkopen om zich te financieren. Ze werden, terecht, onder vuur genomen door de publieke opinie want dit is geen taak van de politie, was het oordeel.
Jammer genoeg is dit vandaag schering en inslag in het onderwijs: scholen gaan van pannenkoekenbak, naar grootouderfeest, naar taartenverkoop, naar eetfestijn. Onlangs zag ik zelfs een school passeren die via Trooper extra werkingsmiddelen probeerde in te zamelen. Dit is geen beschuldiging aan de scholen in kwestie; zij proberen slechts een tekort aan financiering vanuit de Vlaamse overheid te compenseren.
Is het normaal dat een school zich via externe kanalen moet financieren? Is cateringbedrijf spelen een kerntaak van onderwijs? Leidt dit niet tot een ongelijkheid op basis van kansarmoede: scholen met meer kansarmoede kunnen minder extra middelen inzamelen t.o.v. scholen met rijkere ouders? Zou jij een ziekenhuis vertrouwen die een eetfestijn organiseert om een MRI-scan aan te kopen?
Een vriend zei onlangs: 'scholen worden gerund als een jeugdbeweging'. Jammer...
