Heel erg bedankt voor je idee! 👍 Benieuwd naar de verdere reacties. Tot 6 juni kan iedereen nog ideeën posten of op ideeën reageren.
Op de hoogte blijven van dit project en de resultaten? Schrijf je in op de nieuwsbrief van de Vlor: https://www.vlor.be/blijf-op-de-hoogte.
Juridisering
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Het aanvechten van beslissingen door ouders swingt de pan uit. De klassenraad als beslissings - en adviesorgaan heeft totaal geen impact meer. Ouders proberen steeds meer via de rechtbank of beroepscommissies hun gelijk te halen. Buitenstaanders gaan oordelen over jou als leerkracht, wars van enige kennis van de realiteit op de klasvloer. Herwaardering klassenraad is echt noodzakelijk.
Officiële updates
Laatste update: 5 mei 2021
Geplaatst op 5 mei 2021-Laatst gewijzigd op 5 mei 2021
Reacties(3)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Waarom niet meer tijd en energie investeren in verbindende communicatie met ouders en leerlingen tijdens het schooljaar, desnoods met de inzet van communicatieprofessionals en conflictbemiddelaars, om de betrokken partijen duidelijk op de hoogte te stellen van de verwachtingen inzake inspanning en resultaten, en de consequenties op het einde van het schooljaar indien er niet aan voldaan kan worden? Nu krijg ik de indruk dat beslissingen van klassenraden soms als een mokerslag op ouders en leerlingen terecht komen en hen ontredderd achterlaten. Het plaatst dan alle partijen nodeloos in de conflictmodus. Gelet op de impact van een beslissing van de klassenraad op de verdere studieloopbaan en toekomst van een scholier, dienen deze beslissingen m.i. weloverwogen genomen en gecommuniceerd te worden. Het zal de juridisering niet wegnemen (het recht van beroep moet blijven bestaan) maar wel aanzienlijk verminderen en dus ook die druk op leerlingen, leerkrachten, directies en ouders doen dalen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ouders moeten een klassenraad vertrouwen maar.... de klassenraad mag meer kijken naar het kind en zijn/haar vorderingen en interesses i.p.v. alleen maar naar een examenresultaat welke een momentopname is. Vele middelbare scholen "kennen" hun lln. niet echt maar kennen wel snel een oriëntering toe.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Annick Alen De vraag is of de eindtermen een inspanningsverbintenis of een resultaatsverbintenis zijn. Als je enkel moet kijken naar vorderingen, maar niet naar het eindresultaat, hoe kan je dan verwachten dat de leerling klaar is voor de volgende stap in het volgende leerjaar?
Totaal aantal likes: 13, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓
Geplaatst door
Huidige status
Populair idee
